Podczas dzisiejszych zajęć proponujemy ćwiczenia, które będą rozwijać u dzieci przede wszystkim umiejętności językowe, a także uczyć je spostrzegawczości i logicznego myślenia. Ostatnie zadanie służy także rozwojowi wyobraźni i kreatywności.
I. Wysłuchanie wiersza czytanego przez rodzica.
R. Przymus, „Kiedy rosne” [w:] T. Dziurzynska, H. Ratynska, E. Stójowa „Na słoneczne i_deszczowe dni”, WSiP, Warszawa 1998, s. 30.
Kiedy rosnę
Kiedy rosnę?
Oj, sam nie wiem!
Może w ciszy, może w śpiewie?
Może we śnie lub w działaniu?
W szkole, w lesie i w mieszkaniu?
Pewnie, gdy jem coś pysznego
i piję mleko do tego?
Kiedy rosnę, moi mili?
Już wiem: w każdej chwili!
Teraz też zrobiłem się większy,
gdy recytowałem ten wierszyk.
Zadajemy dzieciom pytania:
– Jak sądzicie, kiedy rośniemy?
– Co się wtedy dzieje z naszym ciałem?.
Następnie prosimy, żeby dzieci obejrzały swoje dawne zdjęcia i opowiedziały, co się zmieniło w ich wyglądzie.
Słuchając wypowiedzi dzieci, rodzic dba o prawidłowe używanie określeń czasu, np.: wcześniej, dawniej, kiedy byłem (byłam) młodszy (młodsza), kiedyś, teraz.
II. ,,Od niemowlaka do staruszka”- opowiadanie treści poszczególnych ilustracji historyjki-nazywanie poszczególnych okresów w życiu dziecka i dorosłego /niemowlęctwo, okres przedszkolny, uczeń, dorosły, starość/
Przyjrzyj się zdjęciom. Powiedz, kogo/co przedstawiają. (Źródło: https://pixabay.com/)
III. Praca plastyczna: „Ja za kilka lat” z wykorzystaniem materiałów plastycznych wybranych przez dziecko.