Domowe przedszkole 23.04.2020r.

Poniżej propozycje zabaw na dziś.

I. Zajęcia do południa.

  • „Woda – wodny” – ćwiczenia słownikowe, wzbogacanie słownictwa. Dzieci z pomocą rodzica starają się wymienić jak najwięcej wyrazów związanych z wodą, np wodospad, wodolot, wodociąg, wodnik, wodoszczelny, wodnisty, wodopój, wodorosty. Rodzic, wspomagając się encyklopedią dla dzieci (jeśli to konieczne), wyjaśnia znaczenie skojarzeń dzieci i podaje inne znalezione w encyklopedii.
  • „Rzeczka” – wysłuchanie wiersza M. Strzałkowskiej, rozmowa kierowana pytaniami rodzica.

Rzeczka
Raz na moście w Zawichoście
posprzeczali się dwaj goście,
a przedmiotem owej sprzeczki
była czystość pewnej rzeczki.
Rzekł gość pierwszy: – Owa rzeczka
nie ma brudu ani deczka!
Owa rzeczka jest przejrzysta,
co dowodzi, że jest czysta!
Rzekł gość drugi: – Pan żartuje!
Owa rzeczka ryby truje!
Jest cuchnąca i paskudna,
co dowodzi, że jest brudna!
Na to znów gość pierwszy rzecze:
– Pachnie brzydko. Nie zaprzeczę.
Lecz czyż zapach, drogi panie,
może świadczyć o jej stanie?
– Też coś! Mówi pan od rzeczy!
– A pan lepiej niech się leczy!
– Brudna rzeczka!
– Czysta rzeczka!!!

I tak toczy się ta sprzeczka,
a tymczasem, jak to bywa,
w rzeczce brudu wciąż przybywa…

Po zaprezentowaniu utworu rodzic zachęca dzieci do odpowiedzi na pytania:
– Po czym można poznać, że rzeka jest czysta?
– Co świadczy o tym, że woda w rzece jest zanieczyszczona?
– Czy stan wody można ocenić tylko na podstawie jej wyglądu?
– W jaki sposób są zanieczyszczane wody rzek, jezior i mórz?
– Co się dzieje z rybami lub innymi zwierzętami, które muszą żyć w zanieczyszczonej wodzie?
– Jakie są skutki zanieczyszczania wód dla ludzi?
– W jaki sposób możemy dbać o czystość wód?

Można również obejrzeć film edukacyjny:

  • Kolejna propozycja to: „Eksperymenty na mokro” – zabawy badawcze rozwijające wiedzę na temat wody.

Materiały potrzebne do wykonania eksperymentów: przezroczyste naczynia na wodę, sól, cukier, pieprz, kakao, piasek, olej, nafta, proszek do prania, płyn do mycia naczyń, plastikowe łyżeczki, drewniany klocek, ołowiane kulki, ołówek, piórko, korek, filtry do kawy, wata, węgiel drzewny, żwir, próbki wody zanieczyszczonej ziemią, olejem lub farbą.

1. Co „znika” w wodzie?
Dzieci pod kierunkiem rodzica wsypują lub wlewają do oddzielnych naczyń z wodą różne substancje: sól, cukier, pieprz, kakao, piasek, olej, naftę, proszek do prania, płyn do mycia naczyń itp. Po porównaniu zawartości naczyń formułują wnioski, które z tych substancji rozpuszczają się w wodzie, a które nie.
2. Co tonie, a co pływa?
Do naczynia z wodą dzieci wrzucają kolejno przedmioty różnej wielkości, wykonane z różnych materiałów: plastikowe łyżeczki, ołówek, drewniany klocek, ołowiane kuleczki, klucz do drzwi, piórko, korek itp. Dzieci próbują odgadnąć, dlaczego niektóre z tych przedmiotów nie toną, mimo że mają większe rozmiary od pozostałych.
3. Czy brudną wodę można oczyścić?

Można odnieść się do obejrzanego filmu i przeprowadzić rozmowę z dziećmi lub wykonać eksperyment.

Dzieci z pomocą rodzica budują proste „oczyszczalnie wody”, wykorzystując do tego celu: filtr do kawy, watę, węgiel drzewny, żwir, piasek. Następnie pracują nad oczyszczaniem próbek wody zanieczyszczonej ziemią, olejem lub farbą. Po wykonaniu doświadczeń wspólnie formułują wnioski.

Rodzic zadaje pytania: Jaki kolor ma brudna woda po przefiltrowaniu jej? Czy staje się przezroczysta?

II. Zajęcia popołudniowe.

„Nad rzeką i nad jeziorem” – zabawa ruchowa orientacyjno-porządkowa, krótka rozmowa na temat warunków bezpiecznej kąpieli. Rodzic rozkłada na podłodze w domu (lub w ogrodzie) płachtę folii malarskiej, która imituje kąpielisko. Wypowiadając komendę: Kąpiel dozwolona! i unosząc w górę kartonik z symbolem pływaka, zachęca dzieci do wejścia do „wody” Dzieci zdejmują obuwie, wchodzą na folię i naśladują ruchem pływanie.
Po pewnym czasie rodzic wydaje zakaz kąpieli, mówiąc: Kąpiel zabroniona! i unosząc w górę kartonik z sylwetką pływaka przekreśloną czerwoną linią Dzieci opuszczają „kąpielisko”, siadają lub stają obok folii. Rodzic kilkakrotnie zezwala na kąpiel i zabrania jej, skracając czas między kolejnymi komendami. Po zabawie rozpoczyna krótką rozmowę o tym, gdzie możemy się kąpać, a gdzie nie należy tego robić.  Dzieci wypowiadają się, odwołując się do własnej wiedzy i doświadczeń.