6.04.2021 Wiosenna łąka

Dzień dobry! Dziś będziemy doskonalić umiejętności matematyczne, poprzez przeliczanie elementów w  zbiorach, poznamy rośliny i zwierzęta żyjące na łące i posłuchamy dźwięków, które możemy słuchać podczas spaceru po łące.

1.Drogi rodzicu przeczytaj dziecku opowiadanie:

Wiosenna wycieczka

Idziemy poznawać i podpatrywać przyrodę. Ale w co będziemy zbierać i nasze skarby? Nie możemy iść na taką wyprawę-z pustymi rękami!… Mało zobaczymy i nic nie przyniesiemy, bo wszystko nam się zniszczy po drodze. Jeżeli chcemy coś zobaczyć dokładnie, musimy ze sobą zabrać: Lupę kilkakrotnie powiększającą (najlepsza jest lupka powiększająca 20 razy, nazywana przez dzieci „czarodziejskie szkiełko”).Dzięki lupie obejrzymy świetnie: kwiaty, włoski na liściach, ptasie piórka, biedronkę, ziarnko piasku, pączki na drzewach i wiele innych niezmiernie ciekawych rzeczy, niedostrzeganych gołym okiem. Lornetkę polową, która przybliży nam ptaki w locie, gniazda na wierzchołkach drzew, bociana po drugiej stronie rzeki, wiewiórkę siedzącą na wysokiej gałęzi, sarny daleko pod lasem, dziką kaczkę czy łabędzia pływającego na falach jeziora. Do zbierania skarbów przyrody przydadzą się nam: słoiki, puszki, butelki -zbierzemy do nich rośliny wodne, ślimaki do akwarium, jagody, borówki i poziomki: pudełka, torebki, woreczki na szyszki sosny i świerka, puch topoli, muszelki, kamyki i czysty piasek: gazety, płaty ligniny w twardych tekturowych okładkach, żeby się nam  nie połamały i nie pogięły liście, płatki kwiatów, piórka ptasie. Na wycieczce przyrodniczej zobaczymy wiele dziwów -jeżeli będziemy mieli uszy i oczy otwarte. Ale czy wszystko zapamiętamy? Musimy sobie pomóc w zapamiętywaniu. Do tego posłuży nam: ołówek i zeszyt, w którym narysujemy biedronkę, kwiat jabłoni, stare drzewo napotkane po drodze, kształt liścia kasztanowca, wiewiórkę, dzięcioła, kwitnącą różę-krótko mówiąc to wszystko, co nam się po drodze będzie podobało, co nas zainteresuje. Takie szkice „na kolanie” to świetny materiał do naszej kroniki, czy też do kartoteki. Aparat fotograficzny -zabierze pani by utrwalić na zdjęciu wspaniały las, stado jaskółek na drutach telegraficznych, krowy pasące się pod lasem, kwitnącą wiśnię, stracha na wróble. Przyda nam się również latarka, scyzoryk, no i, oczywiście, torba podróżna lub chlebak, do którego zapakujemy wszystkie przedmioty i w którym przyniesiemy zebrane skarby. Teraz, po powrocie z wycieczki mamy czas, by spokojnie uporządkować nasze zbiory, wrażenia i obserwacje. Ileż to „hasełek” przybędzie w naszej kartotece! „skowronek”, „biedronka”, „dąb”, „jaszczurka”, „paproć”, „dzięcioł”, „zając”, „drozd śpiewak”… Jedni rysują, drudzy szukają w książkach wiadomości, jeszcze inni ładnie, czysto wpisują je na karcie pod hasłem i rysunkiem, a wreszcie nasz redaktor Piotruś ustawia karty według alfabetu w kartotece. Ciekawy jest plon naszej wycieczki. Możemy być dumni!

2. Rodzicu porozmawiaj z dzieckiem na temat wysłuchanego tekstu opowiadania, na temat wycieczki :

– co obserwowały dzieci ?

– jakie zwierząt zaobserwowały dzieci na łące ?

– ile dziecko naliczyło zwierząt  słuchając opowiadania ?

– jakie rośliny zaobserwowały dzieci na łące,  ile ich było ?

–  jakie utworzymy zbiory ? ( 1- zbiór to zwierzęta ,  2-zbiór to rośliny )

– ile było elementów w zbiorze pierwszym a ile w drugim ?

– czego jest więcej : roślin czy zwierząt ?

3. Ćwiczenia w przeliczaniu do 10.

Proszę wykonajcie zadanie w kartach pracy na s.12.

4. Obejrzyj film.

5. Wsłuchajcie się w dźwięki łąki i narysujcie własną łąkę ze zwierzętami, które zapamiętaliście z dzisiejszych zajęć.

6. Zadanie dla chętnych. Posłuchajcie i odgadnijcie nazwy owadów.