LOGOPEDA RADZI:
Drogi Rodzicu kolejne ćwiczenia z dzieckiem, bardzo ważne, to ćwiczenia słuchowe – stanowią one bardzo istotną grupę ćwiczeń logopedycznych, ponieważ często opóźnienia czy zaburzenia rozwoju mowy pojawiają się na skutek opóźnień rozwoju słuchu fonematycznego. Stymulując funkcje słuchowe przyczyniamy się do rozwoju mowy dziecka i nabywania umiejętności dokonywania analizy i syntezy słuchowej wyrazów, wyrażeń i zdań. Umiejętność dokonywania analizy i syntezy słuchowej ważna jest w nauce czytania i pisania. Zatem ćwiczymy!!!
Przykłady dla dzieci młodszych:
- „ Co słyszę?” – dzieci siedzą z zamkniętymi oczami i nasłuchują, rozpoznają odgłosy dochodzące z sąsiedztwa, ulicy.
- „ Zgadnij, co wydało dźwięk?” – uderzanie pałeczką w szkło, fajans, metal, kamień, drewno itp. Toczenie różnych przedmiotów po podłodze / np. piłki, kamienia/…, rozpoznawanie odgłosu przez dzieci.
- Rozpoznawanie różnych przedmiotów w zamkniętym pudełku po wydawanym odgłosie – groch, kamyki, gwoździe, cukier, kasza itp.
- Uderzanie o siebie klockami, łyżeczkami, garnuszkami; uderzanie łyżeczką o pustą szklankę, o szklankę z wodą, klaskanie, darcie papieru, gniecenie papieru, przelewanie wody (z wysokości, z niska), drapanie po szkle, papierze, stole.
- Rozpoznawanie głosu, szmeru, źródła dźwięku – miejsca, kierunku, odległości, ilości dźwięków (dużo- mało), głośności ( cicho – głośno).
- Szukanie ukrytego zegarka, radia, dzwoniącego budzika.
- Rozróżnianie i naśladowanie głosów zwierząt: kota, psa, krowy, kury, koguta, kaczki, gęsi, żaby, lwa, itp.
- Rozróżnianie odgłosów pojazdów: samochodu, pociągu, motoru, traktora, itp.
- Rozpoznawanie po dźwięku różnych urządzeń domowych, np. odkurzacz, mikser, suszarka, pralka itp.
Przykłady dla dzieci starszych:
- Wyróżnianie wyrazów w zdaniu (stawiamy tyle klocków, rysujemy tyle kółeczek, klaszczemy tyle razy, ile słów słyszy dziecko w wypowiadanym zdaniu).
- Wydzielanie sylab w wyrazach poprzez wystukiwanie sylab, wyklaskiwanie, badanie, ile razy opadnie żuchwa / na ręce/ przy wybrzmiewanie sylab.
- Nazywanie obrazków – dziecko kończy wyraz po pierwszej sylabie wypowiedzianej przez rodzica, a potem odwrotnie – dziecko zaczyna.
- Dzielenie na sylaby imion dzieci / na początku łatwych/, np. A-la, E-wa. Ja-nek…
- Wyszukiwanie imion dwu- i trzysylabowych, Zo-sia, Ju-rek, Mał-go-sia, Fi-li-pek.
- Wyszukiwanie słów z podaną przez rodzica sylabą.
- Rozpoznawanie określonej sylaby w rozsypance sylabowej, np. ba, pa, ta, da, la, ra.
- Wyszukiwanie imion rozpoczynających się od samogłoski, następnie od podanej spółgłoski, np. A… (Ania), T… (Tosia), itp.
- Wydzielanie spółgłosek nagłosowych przez przedłużanie nagłosu, np. ssssamolot, szszszafa. Przy pomocy ilustracji/ obrazków – wyszukiwanie przedmiotów, których nazwy rozpoczynają się na daną głoskę.
- Dzielenie na głoski łatwych a następnie coraz trudniejszych słów.
- Ćwiczenia ze słowami o podobnym brzmieniu głosek: bułka – półka, domek –Tomek, koza – kosa, itp.
- Rozróżnianie mowy prawidłowej od nieprawidłowej.