Dzień dobry drogie dzieci oraz rodzice
W tym tygodniu będziemy szukać odpowiedzi na pytanie : „Skąd się bierze wiatr?”
Dziś jak co poniedziałek ćwiczyć będziemy naszą mowę oraz umuzykalnienie.
Zapraszamy!
- „Róża wiatrów” – słuchanie wiersza L.J. Kerna „Cztery wiatry” jako wstęp do rozmowy, pokaz graficznej prezentacji kierunków wiatru w odniesieniu do stron świata z wykorzystaniem globusa (mapy). Rodzic czyta wiersz:
Cztery wiatry
Cztery wiatry
Z czterech stron świata
Bez najmniejszego powodu
Stanęły do zawodów.
Wystartujemy, jak tylko zadnieje,
I zobaczymy, kto szybciej wieje.
Na znak dany przez Słońce
Ruszyły jak cztery zające,
Zające okropnie wyjące.
Południowy z południa,
Północny z północy,
Zachodni z zachodu,
A wschodni ze wschodu.
Miał wygrać ten, co pierwszy
Pojawi się w środku,
Emocje więc były wielkie,
Jak w totolotku.
Skończyło się jednak bardzo niemiło,
A to dlatego, że wiały z jednakową siłą.
Bo każdy z wiatrów przez cały czas
Dął do utraty tchu,
Na pełny gaz.
Wpadły na metę z czterech stron jednocześnie
I zderzyły się,
I potłukły się bardzo boleśnie.
Teraz każdy ma guzy i potworne siniaki…
Poznaje się je po tym,
Że bardzo jęczy wiatr taki.
Ludwik Jerzy Kern
Prosimy o wykonanie karty pracy ze strony 21.
2.”Figlarny wiatr” – prosimy, aby dzieci wysłuchały piosenkę. Następnie omawiamy z dzieckiem tekst
FIGLARNY WIATR
1.Gwiżdże na polu, zawodzi po lesie.
Pod samo słońce latawiec niesie.
Ref: Lubi fruwać, lubi latać.
Wszystkim w koło figle płatać. Wesoły wiatr.
2.Pędzi żaglówki, zgina wielkie drzewa.
Obrywa liście, w kominie śpiewa.
3.Kręci wiatraczki i przegania chmury.
Wielki szybowiec unosi do góry.
Inspiracją do piosenki może być wykonanie pracy plastyczne (techniką dowolną) „drzewo na wietrze”
- „Zabawa badawcza – balony na suszarce” – zachęcamy do oglądania oraz wykonania. Można użyć jednego balonu i obserwować jak unosi się, dzięki powietrzu z suszarki