Witamy we wtorek:)
Dzisiejszy dzień zaczniemy od opisywania obrazka.
1. Opiszcie obrazek. Co to za miejsce?
2. Posłuchajcie wiersza.
„Lekarz” P.F. Nalepa
Gdy choroba już dopadnie,
Lekarz zbada cię dokładnie,
W gardło zajrzy i osłucha,
Zerknie w nosek i do ucha,
Po czym ci zapewne powie,
Jak choroba ta się zowie.
To on leki przepisuje,
Kiedy zdrowie nam szwankuje
To on leczy nas i radzi,
Co nam sprzyja, a co wadzi.
Co jest dobre, a co nie
Powie na, bo on to wie!
Jeśli wiec jesteśmy chorzy,
To pomogą nam doktorzy.
odpowiedzcie:
– do kogo idziemy, kiedy jesteśmy chorzy ?
– jakie czynności wykonuje lekarz? (bada. osłuchuje, leczy, przepisuje lekarstwa, udziela porad)
3. A czy wiecie, czego lekarz potrzebuje do pracy?
Poniżej znajdują się niektóre przedmioty potrzebne lekarzowi. Nazwijcie je i podzielcie ich nazwy na sylaby. Czy wiecie do czego służą?
4. Zabawa „U lekarza”
Do urządzenia kącika dzieci wykorzystują gotowe dziecięce zestawy przyborów lekarskich oraz puste, plastikowe i papierowe opakowania po lekarstwach.
Dziecko i rodzic odgrywają na przemian role lekarza i opiekuna chorego. Dzieci opiekujące się chorym (lalką, misiem, pajacykiem) przychodzą z nim do lekarza i opisują objawy choroby. Lekarz ustala, co dolega choremu: bada go i zaleca lekarstwa oraz ich dawkowanie. Opiekun troszczy się o chorego w domu.
Dla chętnych: bajka terapeutycza. Do pobrania: zalacznik 1bajka-terapeutyczna
5. Zabawy matematyczne z wagą
Otwieramy karty pracy na str. 18.
- Rodzic zapoznaje dzieci z różnymi rodzajami wag, prezentując np. wagę szalkową, łazienkową,
kuchenną itd. (realne modele i część ilustracji wag).
Dzieci oglądają wagi i wypowiadają się na temat tego, czy widziały już takie wagi i gdzie.
Zachęca dzieci do rozmowy, zadając pytania: czy tylko ludzie się ważą? W jakich sytuacjach potrzebna
jest waga? (K.P. 4 s. 18 z. 1 i 2) - Konstruowanie wagi przez dzieci. Rodzic pokazuje, jak można wykonać wagę z kija/wieszaka i dwóch foliowych torebek zaczepionych na 2 końcach wieszaka/kija. (propozycje wykonania poniżej)
- Poznanie zasad ważenia.
( ważenie odbywa się w parach – Rodzic trzyma wagę , a dzieci ważą )- sprawdzamy, czy szalki (torebki) po obu stronach wagi są puste,
- do jednej szalki – torebki wkładamy, co chcemy zważyć,
- do drugiej szalki-torebki wkładamy np. klocki, (odważniki większe) i guziki, (odważniki mniejsze),
- dążymy do tego. aby „ramiona” były równo ustawione, (wtedy będzie taki sam ciężar),
- większe rzeczy wcale nie muszą być cięższe,
- ustalamy, ile klocków i guzików waży nasz przedmiot.
- Dzieci ważą maskotki – misie, lalki, itp. Odważnikami mogą być np. drewniane klocki, guziki. Dzieci określają ile ważą zabawki i które z nich są cięższe, a które lżejsze. Np. auto waży 4 klocki i 2 guziki, a miś waży 5 klocków i 3 guziki.
- ważymy klocki drewniane ( co zauważyliście? Który klocek jest cięższy? Po czym to poznaliście? )
- ważymy klocki plastikowe,
- ważymy 1 klocek drewniany i 1 plastikowy,
- dzieci muszą dołożyć tyle klocków plastikowych, żeby ważyły tyle samo co
klocek drewniany ( ile kloców trzeba było dołożyć? ) - ważymy misia i lalkę ( co jest cięższe?)
- ważymy misia- dzieci wkładają do foliowej torebki tyle klocków żeby ważyły tyle co miś ( ile klocków waży miś?)
Miłego dnia:)