Przesyłam do Was promyk uśmiechu,
Niechaj powróci do mnie w pośpiechu.
************************************************************************************************************************************
1.Opowieść ruchowo – ortofoniczna ,,Od bobasa do przedszkolaka”
Będzie to zabawa w naśladowanie.
Rodzicu zachęć proszę swoje dziecko, aby udawało noworodka (jeśli nie wie jak, to można podpowiadać) – dziecko kładzie się na plecach, wymachuje rękami i nogami, naśladuje ssanie smoczka. Następnie udaje niemowlaka – siada, bawi się paluszkami, dotyka językiem swoich dziąseł (dzieci przesuwają językiem po zębach), gaworzy (dada, gugu, mama, tata, dada, baba, lala). Na koniec naśladuje przedszkolaka – podskakuje na jednej nodze, na drugiej (tyle podskoków, ile lat), skacze jak pajacyk, robi śmieszne minki (podnosi język do nosa, opuszcza do brody, układa język w rurkę, nadyma policzki jak baloniki). Dziecko może też wymyślić inne gesty.
*************************************************************************************************************************************
2.,,Mały Jasio – duży Jan” – zdrabnianie imion
Poznanie przysłowia ,,Czego Jaś się nie nauczy, tego Jan nie będzie umiał”
Czy Jaś i Jan to te same osoby? – zapytajmy nasze dziecko. Ciekawe co odpowie? Wytłumaczmy dziecku o co chodzi w tym przysłowiu.
Jaś i Jan – to ta sama osoba, ale w różnym wieku: mała i duża.
A gdyby tak wstawić w przysłowiu Wasze imiona, to jakby ono brzmiało? A teraz wstawiamy imię mamy, potem taty, siostry, brata …….
**************************************************************************************************************************************
3.,,Kiedy rosnę” – wiersz
Kiedy rosnę?
Oj, sam nie wiem!
Może w ciszy, może w śpiewie?
Może we śnie lub w działaniu?
W przedszkolu, w lesie czy w mieszkaniu?
Pewnie, gdy jem
coś pysznego
i piję mleko do tego?
Kiedy rosnę, moi mili?
Już wiem:
w każdej chwili!
Teraz też zrobiłem się większy,
gdy recytowałem ten wierszyk.
Po przeczytaniu wiersza możemy zadać dziecku pytania:
- Jak myślisz, kiedy rośniemy?
- Co się wtedy dzieje z naszym ciałem ?
************************************************************************************************************************************
4.Co ja słyszę?
Rodzic wypowiada słowa, a zadaniem dziecka jest:
- podzielenie słów na sylaby,
- jaką głoskę słyszy na początku,
- jaką na końcu wyrazu?
przykładowe wyrazy: KOT, KALAFIOR, KURTKA, LAMPA, LIZAK, LUSTRO, SMOK, SER, SKARPETKI
***********************************************************************************************************************************
5.,,Moja rodzina” – praca plastyczna
Proszę, aby dziecko narysowało swoją rodzinę: mamę, tatę, siostrę /brata/ no i oczywiście siebie.
Rodzica poproszę o wykonanie napisów: mama, tata, siostra /brat/ i imię dziecka. Jeśli dziecko samo potrafi napisać w/w słowa, to oczywiście można.
Następnie dziecko wycina przygotowane napisy (tu można pomóc rysując linie – będzie się łatwiej wycinało) i wkleja pod właściwymi osobami na kartce.
Przyjemnej zabawy!