Domowe Przedszkole – 25.03.

Czy dzieci pamiętają wierszyk na powitanie?

,,Podajmy sobie ręce

Zróbmy nasze koło.

Prześlijmy sobie uśmiech

By było nam wesoło”

*****************************************************************************************************************************

1. Zabawa dydaktyczna

poszukiwanie przeciwieństw, np. mały – duży, gruby – chudy, czysty – brudny, ciemny – jasny, wesoły – smutny, wysoki – niski, ciepło – zimno, głodny – najedzony, itd. Rodzic rozpoczyna wypowiadając słowo a dziecko poszukuje słowa przeciwnego

******************************************************************************************************************************

2. Opowiadanie ,, A ja rosnę i rosnę” 

Dziś od rana Jagódka była bardzo poruszona.

Muszę ci coś opowiedzieć Kajtku – zaczęła.

Oglądałem właśnie nasz szczypiorek. Nie przypomina malutkiej trawki, z którą można go było pomylić jeszcze niedawno. Urósł, że hej!

Nasz tata szukał wczoraj na strychu jakichś narzędzi i znalazł swój rowerek – powiedziała Jagódka.

Chyba rower? – zapytałem.

Jagódka pokręciła głową.

No właśnie o to chodzi! – krzyknęła.

To był rowerek. Malutki, taki w sam raz dla mnie czy Sebka. Tata powiedział, że jeździł na nim, kiedy był małym chłopcem. 

Przez chwilę nie mogłem tego zrozumieć.

To wasz tata był mały? – upewniłem się.

-Tak! – kiwnęła Jagódka. –Tata mi to wytłumaczył. Wszyscy byli kiedyś mali – mama, tata, nasza pani z przedszkola, a nawet babcia i dziadek. Najpierw tacy, jak nasz Mikołaj, potem jak ja albo Sebek, chodzili do przedszkola, a potem do szkoły i dalej sobie rośli i rośli….Ja też byłam całkiem mała, wiesz?

Aż dech mi zaparło ze zdziwienia.

Poczekaj, poczekaj! – zawołalem.

Nie tak szybko! Ty byłaś mała i tata był mały. Pamiętasz to?

Nie – uśmiechnęła się Jagódka.

Bo tata był mały kiedy indziej niż ja. I tata pamięta, kiedy ja byłam mała. Pokazywał mi zdjęcia. Przyniosę je i zobaczysz, jak się zmieniłam. Nie umiałam mówić ani chodzić! A teraz potrafię odróżnić nawet czaplę od żurawia!

W tym momencie coś mi przyszło do głowy.

-Myślisz, że ja też kiedyś byłem mały? I teraz urosłem? – zapytałem trochę niepewnie.

Nie wiem – odparła Jagódka. – Ale nawet jeżeli nie urosłeś, najważniejsze, że coraz więcej wiesz i umiesz, prawda? Na przykład co to jest śnieg, czym się różni potwór od koparki albo jak urządzić teatrzyk..

-Rzeczywiście! Może tak bardzo się nie zmieniam, ale na pewno jestem coraz mądrzejszy. I tak się tylko zastanawiam, jak będą wyglądać Sebek i Jagódka, gdy jeszcze bardziej urosną. I czy nadal będą chodzić do przedszkola.

(opowiadanie pochodzi z ,,Książki 5-latka” seria Entliczek – Nowa Era)

  • Czy dzieci pamiętają kim jest Kajtek? ( maskotka mieszkająca w przedszkolu)
  • A przyjaciel Kajtka to ….kot ( nie występuje w tym opowiadaniu, był w innych opowiadaniach, czytanych w przedszkolu)
  • A jak ma na imię ten kotek? Kto pamięta? (Baltazar)
  • Z kim rozmawiał Kajtek?
  • Co Jagódka powiedziała Kajtkowi o swoim tacie?
  • Skąd Jagódka wiedziała, że też była małą dziewczynką?
  • Czym martwił się Kajtek?
  • Jak Jagódka pocieszyła Kajtka?
  • Czy Jagódka udzieliła mądrej rady?
  • Prośba do dorosłych, aby opowiedzieli dzieciom, jakie były ich ulubione zabawy, gdy byli mali.
  • Jest też doskonała okazja, aby pooglądać rodzinne fotografie, pokazać dzieciom, że rodzice też kiedyś byli mali.

**********************************************************************************************************************************

3. Zabawa badawcza przed lustrem

Przyglądamy się swoim twarzom zwracając uwagę na podobieństwo jednej strony twarzy do drugiej. Wyjaśniamy, że wiele rzeczy w naturze jest symetryczne tzn, że jedna i druga strona są podobne do siebie.

************************************************************************************************************************************

4.Praca plastyczna

Potrzebne będą 2 kartki z bloku.

Na jednej kartce dziecko odrysowuje swoją dłoń, zaznacza paznokcie, koloruje kredkami.

Dziewczynki mogą dorysować pierścionki, bransoletki.

Na drugiej kartce dziecko odrysowuje swoją stopę ( w skarpetce) i koloruje ją.