Domowe przedszkole :) 15.05.2020

Hej robaczki 🙂

Dzisiejsze zajęcia rozpoczynamy od przypomnienia dobrze Wam znanej i bardzo lubianej piosenki z pokazywaniem, pt.

,,Idzie zuch, wicher dmucha”. Przygotujcie 2 nogi, 2 ręce i 2 oka …(takie wielkie jak u smoka:). 

Startujemy…. 

Obejrzyjcie proszę krótki film o mrówkach z którego dowiecie się, czy są one potrzebne, czy może nie …… 

Wysłuchajcie uważnie wiersza Marii Konopnickiej pt.

 

,,Przy mrowisku” 

 

-Co to się tak rusza nisko? 

-To dziateczki, jest mrowisko. 

Czyście nigdy nie widziały, 

Jak ten naród żyje mały. 

O, to światek jest ciekawy! 

Ma on swoje ważne sprawy, 

A choć drobny, tak się trudzi, 

Że zawstydza dużych ludzi. 

Miastem mrówek jest mrowisko; 

Budują je przy pniu blisko. 

By gałęzi dach zielony 

W deszcz przydawał im ochrony. 

Wnet tam domy i ulice 

Wznoszą pilnie robotnice, 

Wnet budują mosty, wały – 

Taki zmyślny ludek mały. 

Co igliwia tam naniosą, 

Co żywicy z ranną rosą, 

Co wszelakiej tam zdobyczy, 

Tego, dziatki nikt nie zliczy! 

Mały, duży się przykłada…. 

Każdy ma – gdy ma gromada; 

Zyska gniazdo – każdy zyska. 

Takie prawo jest mrowiska. 

Gdy już miasto się podniesie, 

Biją drogi skroś po lesie….. 

Jedne suchą, ciepłą porą 

Na zapasy żywność biorą.

Inne – słomkę drobnej miary

Ciągną cości we trzy pary,

Czasem – w sto – dźwigają z gąszcza

Muchę, osę lub chrabąszcza.

-I poradzą ?

-A poradzą!

Bo i bąkom się nie dadzą.

Jedna – nic by nie zrobiła, 

Lecz mrowisko – to jest siła! ….. 

 

Po przeczytaniu wiersza zadajemy dziecku pytania: 

  • Jak nazywa się dom mrówek? 
  • Gdzie mrówki budują mrowiska? 
  • Czego używają do budowy swoich domów? 
  • W jaki sposób mrówkom udaje się przydźwigać do mrowiska ciężary znacznie większe od nich samych? 
  • Jak rozumiesz powiedzenie: ,,pracowity jak mrówka?” 
  • Czy mrówki lubią siedzieć w jednym miejscu? 

Czy wiesz, że……  

Mrówki pomimo, iż są bardzo małe, wznoszą ogromne mrowiska.

Pamiętajcie, żeby nigdy nie niszczyć mrowisk! 

Budowa takiego kopca wymaga od mrówek dużego wysiłku. Trzeba szanować ich pracę. 

Gdy mrówka znajdzie w lesie coś do jedzenia, natychmiast prowadzi tam wszystkie inne, żeby też się pożywiły. 

 

Zapraszam Was teraz do obejrzenia bajki o mrówce i koniku polnym: 

 

Otwórzcie proszę Karty pracy 4, str. 25 i narysujcie drogi mrówek przez korytarze mrowiska. Pod labiryntem wklejcie litery, które mrówki mijały po drodze. 

 

Poćwiczmy teraz palce u rąk – zrobimy im gimnastykę 🙂 

 

A może ktoś z Was ma ochotę na wykonanie mrówki z kółek wyciętych z papieru? Potrzebujemy 1 czarne kółko na głowę, 2 mniejsze czarne kółka na tułów, 2 małe, białe kółeczka na oczy, 2 mniejsze czarne kółeczka na źrenice. Nóżki i czułki można dorysować czarną kredką lub dokleić czarną włóczkę z supełkami na końcu  (do wyboru). 

 

Myślę, że wszystkie dzieci to takie pracowite mrówki, które samodzielnie potrafią posprzątać swoje zabawki, kredki, auta, klocki, lalki, maskotki i inne rzeczy. 

Życzę Wam Kochani pracowitego weekendu 🙂