Innowacja pedagogiczna „Z kodowaniem za pan brat – w poszukiwaniu wartości „

W bieżącym roku szkolnym w naszym przedszkolu i naszej grupie realizowana jest innowacja pedagogiczna:

„Z kodowaniem za pan brat – w poszukiwaniu wartości”.

Innowacja jest odpowiedzią na aktualne potrzebny dzieci, wymogi edukacyjne zawarte w podstawie programowej kształcenia ogólnego oraz opublikowane przez Ministerstwo Edukacji Narodowej kierunki polityki oświatowej państwa na rok szkolny 2021/2022.

Głównym celem wprowadzanej innowacji pedagogicznej jest rozwijanie u wychowanków systemu wartości opartego na szacunku, empatii i tolerancji oraz uniwersalnych kompetencji, takich jak: logiczne myślenie,  zadaniowe podejście do stawianych problemów, czy umiejętność pracy zespołowej w sposób najbardziej przyjazny dzieciom: w zabawie, ruchu, poprzez doświadczenie i eksperymentowanie.

Dzieci z natury są ciekawe świata, chcą doświadczać, eksperymentować i działać. Dzięki innowacji połączymy dwie bardzo ważne kwestie: budowanie systemu wartości opartego na tradycji, dobrym przykładzie, rodzinie i krytycznym myśleniu z odpowiedzialnym wykorzystaniem nowoczesnych technologii, wprowadzeniem elementów algorytmicznego myślenia i nauką podstaw programowania. Zdobyte podczas zajęć kompetencje będą mogły zostać wykorzystane przez dzieci w dalszej edukacji.

Na pierwszych zajęciach mówiliśmy o „Uczciwości „. Dzieci zapoznały się z historiami osób, które stanęły przed wyborem, czy zachować się uczciwie, czy odnieść prywatną korzyść. Następnie wykorzystując materiał obrazkowy posegregowały zachowania na właściwe,  akceptowalne społecznie oraz te, które nie mogą być wzorem dla innych. Później pracowały z robotem Ozobot i GeniBot,  które zaprogramowały w taki sposób, że poprzez wybór odpowiedniego emotikonu wskazały, jak oceniają zachowanie danego bohatera.

Na zakończenie zaprojektowały medal „uczciwego zachowania „, wykorzystując do tego specjalny obrazek,  który ożył po zeskanowaniu za pośrednictwem aplikacji Quiver w telefonie.

Nowoczesne technologie bardzo uatrakcyjniają zajęcia dla dzieci,  powodują ich skupienie oraz zaangażowanie podczas zajęć.