Zajęcia w dniu 12.03 „Wstrzymał Słońce, ruszył Ziemię”

  1. „Wstrzymał Słońce, ruszył Ziemię” – rozmowa. Dzieci oglądają zdjęcie Mikołaja Kopernika, dowiadują się, kim jest postać na zdjęciu – kim był, czym się zajmował, co odkrył. Mikołaj Kopernik przyszedł na świat w Toruniu 19 lutego 1473 roku w domu przy ul. Św. Anny (obecnie: ul. Kopernika). Najsłynniejszym dziełem Kopernika jest „O obrotach sfer niebieskich”, które zostało opublikowane w 1543 roku. Przedstawił w niej teorię heliocentrycznej budowy Układu Słonecznego, burzącej dotychczasowe poglądy. Według Kopernika to Ziemia i inne planety krążą wokół Słońca, a nie Słońce i planety wokół Ziemi, jak głosił obowiązujący w czasach średniowiecza model wyjaśniający budowę świata.

Mikołaj Kopernik – Wikipedia, wolna encyklopedia

Wysłuchanie wiersza:

 

Mikołaj Kopernik
Anna Paszkiewicz

Krąży Ziemia wokół Słońca
I choć lat ma już bez liku,
Pewnie nigdy nie słyszała
O niezwykłym Koperniku.
Nie wiedziała, jak nocami
Jasne gwiazdy obserwował.
Badał ruch i obrót planet,
Wszystko mierzył i notował.
Nie wie zatem, jaka prawda
W jego mądrej księdze drzemie.
Że to o nim powiadają: „Wstrzymał Słońce, ruszył Ziemię”.

 

Zapraszam do obejrzenia filmu na temat układu słonecznego:

Dziecko po obejrzeniu filmiku próbuje odpowiedzieć na pytania: Co znajduje się w środku Układu Słonecznego? Co krąży wokół Słońca? Jak nazywają się kolejne planety Układu Słonecznego? Ile planet liczy nasz Układ Słoneczny? Jakie cechy charakterystyczne mają planety w Układzie Słonecznym? Jak nazywa
się pierwsza (trzecia, piąta…) planeta od Słońca? Którą z kolei planetą od Słońca jest Ziemia (Mars, Jowisz, Neptun…)?

Zewnętrzny Układ Słoneczny w zarysie - Wszechświat

 

Dzieci mogą spróbować utworzyć Układ Słoneczny w formie plastycznej:

Układ Słoneczny

Przygotuj plastelinę, czarną kartkę i białą kredkę lub kredę. Dzieci lepią z plasteliny planety, następnie rysują na kartce okręgi- orbity. Układają planety na orbitach, a na środku umieszczają Słońce (przypomnij dziecku,że planety krążą wokół Słońca poruszając się po orbitach). Teraz czas na ćwiczenie koordynacji ręka- oko. Zadaniem dziecka jest okrążenie Słońca przez każdą planetę. Chodzi tutaj o to, aby dziecko toczyło kulkę z plasteliny po narysowanym okręgu, na końcu może przykleić planety na swoich orbitach.