Domowe Przedszkole – dzień drugi:)

WSZYSCY SĄ ?

WITAM WAS.

ZACZYNAMY – JUŻ CZAS !

JESTEM JA, JESTEŚ TY,

RAZ, DWA, TRZY….

 1.,,Jak mydło walczy z zarazkami?”– doświadczenie

Chciałabym zaproponować Rodzicom bardzo prosty eksperyment, który pokazuje jak ważne jest mycie rąk.

Potrzebujesz tylko wody, pieprzu, mydła i talerzyka. Nalej wody na talerzyk. Nasyp czarnego, mielonego pieprzu.

Wytłumacz dziecku, że drobinki pieprzu są ,,wirusami”. Włóż palec i obserwuj – nic się nie dzieje. A teraz namydl palec i znów włóż do wody – namydlony palec rozgoni drobinki.

To doświadczenie świetnie zilustruje dzieciom sytuację, a do tego jest ciekawą formą spędzenia wolnego czasu w domu.

PAMIĘTAJCIE O DOKŁADNYM MYCIU RĄK ! 

**************************************************************************************************************************************

2. ,,Ptak czy ssak”? – zagadki

Gdy ten zwierz we wściekłość wpada, grozę budzi sporą.

Drażnią go torreadorzy i czerwony kolor. ( byk )

Ten prawdziwy na śniadanie wychodzi na łąkę.

Ten cukrowy raz do roku ozdabia święconkę. ( baranek )

W bajce pod babci pierzynę dał nurka,

by Czerwonego przestraszyć Kapturka. ( wilk )

Trzeba najpierw ją wydoić, drodzy moi,

by apetyt nasz na mleko zaspokoić. ( krowa )

Jest mniejszy od gołębia i zamiast gruchać ćwierka.

Czasami z parapetu przez okno na nas zerka. ( wróbel )

Jaki to ptak, zgodnie z obyczajem starym,

zdobi polskie monety i polskie sztandary. ( orzeł )

Na długiej, białej szyi głowę zadziera w górę,

dumna, że przed wiekami książki pisano jej piórem. ( gęś )

Przy jego wadze i wielkości marnie wygląda gęś i kura.

Gdy pod czerwony kolor złości, gulgocze oraz stroszy pióra. ( indyk ) 

**************************************************************************************************************************************

        3. ,,Gdzie budować gniazdo”? – opowiadanie

– Nie ma to jak głęboka dziupla! Trudno o lepsze i bezpieczniejsze mieszkanie dla dzieci – powiedział dzięcioł.

-Któż to widział, żeby chować dzieci w mroku, bez odrobiny słońca – oburzył się skowronek. – O, nie! Gniazdko powinno być usłane na ziemi, w bruździe, pomiędzy zielonym, młodym zbożem. Tu dzieci znajdą od razu pożywienie, tu skryją się w gąszczu.

-Gniazdo nie może być zrobione z kilku trawek. Powinno być ulepione porządnie, z gliny, pod okapem, żeby deszcz dzieci nie zmoczył. O, na przykład nad wrotami stajni czy obory – świergotała jaskółka.

-Sit, sit – powiedział cichutko remiz. – Nie zgadzam się z wami. Gniazdko w dziupli? Na ziemi? Z twardej gliny i przylepione na ścianie? O, nie! Spójrzcie na moje gniazdko utkane z najdelikatniejszych puchów i zawieszone na wiotkich gałązkach nad wodą! Najlżejszy wiaterek buja nim jak kołyską…

-Ćwirk! Nie rozumiem waszych kłótni – zaćwierkotał stary wróbel. – Ten uważa, że najbezpieczniej w dziupli, tamtemu w bruździe łatwo szukać ukrytych owadów  w ziemi. Ba, są nawet ptaki budujące gniazda tylko w norkach, w ziemi albo wprost na wodzie…Ja tam nie jestem wybredny w  wyborze miejsca na gniazdo. Miałem ich już wiele w swoim życiu. Jedno zbudowałem ze słomy na starej lipie, drugie – pod rynną, trzecie…hm… trzecie po prostu zająłem jaskółkom, a czwarte – szpakom. Owszem, dobrze się czułem w ich budce, tylko mnie stamtąd wyproszono dosyć niegrzecznie. Obraziłem się więc i teraz mieszkam kątem u bociana. W gałęziach, które poznosił na gniazdo, miejsca mam dosyć, a oboje bocianostwo nie żałują mi tego kąta.

 

Zachęcam do rozmowy na temat przeczytanego utworu, zadając dziecku pytania:

-Jakie ptaki opowiadały o swoich gniazdach?

-Gdzie ma swoje gniazdo dzięcioł?

-Gdzie buduje gniazdo skowronek, a gdzie jaskółka?

-W jakim miejscu i z czego buduje swoje gniazdo remiz?

-Jaki ptak okazał się najmniej wybredny w wyborze miejsca na gniazdo?

**************************************************************************************************************************************

4. ,,Naśladujemy głosy ptaków” – ćwiczenia artykulacyjne

wróbel – ćwir, ćwir,     dzięcioł – stuk, stuk,       bocian – kle, kle,        wrona – kra, kra,       sowa – hu, hu,          kura – ko, ko,      gęś – gę, gę,        kaczka – kwa, kwa,

indyk – gul, gul,          odgłos odlatującego ptaka – frrr, frrrr