26.03
„Co jest cięższe, a co lżejsze?” – zabawa matematyczna, szacowanie wagi przedmiotów, porównywanie masy z wykorzystaniem wagi szalkowej, samodzielne konstruowanie wagi.
Rodzic pokazuje dziecku tradycyjną wagę szalkową, dziecko wybiera po dwa różne przedmioty do zważenia. Stara się najpierw odgadnąć,
który jest cięższy, a który lżejszy, a następnie sprawdza trafność swoich przypuszczeń, ważąc na wadze. Jeśli rodzic nie ma wagi szalkowej, może wykonać z dzieckiem prostą wagę z wieszaka. Do wykonania wagi jest potrzebny jeden wieszak, dwa pojemniki po dużym jogurcie (lub 2 reklamówki) i dwa sznurki o równej długości. W kubeczkach trzeba zrobić dziurki po obu stronach, przy samym brzegu, sznurek należy przewlec przez dziurki i przywiązać do końców ramion wieszaka. Wieszak można powiesić na wyprostowanym
palcu lub przygotowanym w tym celu kiju. Do kubeczków można wkładać lekkie przedmioty i porównywać ich wagę.
-Na koniec dzieci dorysowują brakujące klocki na karcie pracy zgodnie ze zdobytą wiedzą na temat działania wagi szalkowej oraz wskazują w ramkach rysunki przedmiotów, które w rzeczywistości są lżejsze.
- „Krokodyle i wróbelki” – zabawa ruchowa z elementem dramowym, wdrażanie do współpracy w parach. (można poprosić rodzeństwo lub rodzic może wcielić się w daną postać). Dzieci dobierają się w pary. Jedno jest krokodylem, który powoli człapie na czworakach i robi groźną minę. Drugie jest małym, swobodnie fruwającym wróbelkiem, który na hasło: Ratunku! podbiega do swojego „krokodyla” i delikatnie uderza czubkami palców po całych jego plecach, robiąc masaż. Podczas tego zabawy można włączyć muzykę. Wówczas przerwa w muzyce oznacza, że „krokodyl” opada pokonany na podłogę.