DZIEŃ DOBRY DROGIE DZIECI I RODZICE :))
Dziś środa, mamy zajęcia z mowy i zestaw zabaw ruchowych 🙂
W tym tygodniu tematem jest „Powietrze wokół nas” zatem na dziś :
„Piotruś i powietrze” – słuchanie wiersza L.J. Kerna, krótka analiza treści, doskonalenie słuchania ze zrozumieniem i swobody wypowiedzi.
Osoba dorosła prosi dziecko o uważne wysłuchanie utworu:
Piotruś i powietrze
Był pewien chłopiec w różowym swetrze,
Którego raz zapytano:
– Czym chciałbyś zostać, Piotrusiu?
– Powietrzem!
– Dlaczego powietrzem?
– Ano,
Dlatego tylko, proszę mamusi,
Że ono nic robić nie musi.
Pobladła biedna mama z wrażenia,
Ot, los mieć syna lenia.
Wieczorem poszedł Piotruś do łóżka,
Mamusia światło zgasiła.
I zasnął Piotruś, a Dobra Wróżka
W powietrze go zamieniła.
I nagle patrzcie, co to się dzieje:
Piotruś po świecie wieje.
W miastach uderza o domów mury,
W górze na niebie rozpędza chmury,
Na morzu białe spostrzega żagle,
Więc mocno dmucha w te żagle nagle,
Na szosach siwe podnosi kurze,
Organizuje trzy groźne burze,
Porusza liście na wszystkich drzewach,
We wszystkich ptasich gardziołkach śpiewa,
Jest jednocześnie we wszystkich stronach,
W samochodowych siedzi oponach,
Wierci się, kręci, tańczy jak fryga,
Aeroplany na siebie dźwiga
I – to już chyba największa heca-
Dmucha jak wariat we wszystkich piecach..
Rano, gdy zbudził się, przetarł oczy
I rzekł:
– Zmęczyłem się bardzo w nocy.
Nie przypuszczałem, proszę mamusi,
Że tak powietrze pracować musi…
Następnie osoba dorosła rozmawia a dzieckiem na temat wiersza. Przykładowe pytania: Czym chciałby zostać Piotruś? W co się zamienił Piotruś? Co wtedy robił i gdzie był? Co Piotruś zrobił rano, gdy się przebudził?
Osoba dorosła zadaje pytanie: Czy powietrze jest widoczne? Jaki ma kształt i kolor? Czy bez powietrza można żyć? Co się Ci kojarzy z powietrzem? Dziecko udziela odpowiedzi zgodnie ze swoją wiedzą i pomysłami. Osoba dorosła koryguje nieścisłości a następnie pokazuje przedmioty codziennego użytku ( suszarkę do włosów, odkurzacz, pompkę do roweru) i pyta, czy dziecko zna te urządzenia, czy wiedzą do czego służą. Demonstruje i omawia ich działanie, podkreśla, że z urządzeń elektrycznych dzieci nie mogą korzystać bez nadzoru dorosłego. Wspólnie zastanawiają się, które z urządzeń ma największą moc, najsilniej dmucha.
Zestaw zabawy ruchowych nr 4
Kotki w słońcu
Zabawa: Kotki leżą na boku i wygrzewają się w słońcu. Słońce zaszło za chmurkę- kotki wstają, wyciągają się robiąc koci grzbiet i idą szukać miejsca, gdzie świeci słońce. Kładą się na drugim boku i wygrzewają.