Domowe Przedszkole 22.04.2020r.

DZIEŃ DOBRY DROGIE DZIECI I RODZICE :))

Dziś środa, mamy zajęcia z mowy i zestaw zabaw ruchowych 🙂

W tym tygodniu tematem jest „Powietrze  wokół nas” zatem na dziś :

 

„Piotruś i powietrze” – słuchanie wiersza L.J. Kerna, krótka analiza treści, doskonalenie słuchania ze zrozumieniem i swobody wypowiedzi.

Osoba dorosła prosi dziecko o uważne wysłuchanie utworu:

Piotruś i powietrze

Był pewien chłopiec w różowym swetrze,

Którego raz zapytano:

– Czym chciałbyś zostać, Piotrusiu?

– Powietrzem!

– Dlaczego powietrzem?

– Ano,

Dlatego tylko, proszę mamusi,

Że ono nic robić nie musi.

Pobladła biedna mama z wrażenia,

Ot, los mieć syna lenia.

Wieczorem poszedł Piotruś do łóżka,

Mamusia światło zgasiła.

I zasnął Piotruś, a Dobra Wróżka

W powietrze go zamieniła.

I nagle patrzcie, co to się dzieje:

Piotruś po świecie wieje.

W miastach  uderza o domów mury,

W górze na niebie rozpędza chmury,

Na morzu białe spostrzega żagle,

Więc mocno dmucha w te żagle nagle,

Na szosach siwe podnosi kurze,

Organizuje trzy groźne burze,

Porusza liście na wszystkich drzewach,

We wszystkich ptasich gardziołkach śpiewa,

Jest jednocześnie we wszystkich stronach,

W samochodowych siedzi oponach,

Wierci się, kręci, tańczy jak fryga,

Aeroplany na siebie dźwiga

I – to już chyba największa heca-

Dmucha jak wariat we wszystkich piecach..

Rano, gdy zbudził się, przetarł oczy

I rzekł:

– Zmęczyłem się bardzo w nocy.

Nie przypuszczałem, proszę mamusi,

Że tak powietrze pracować musi…

 

Następnie osoba dorosła rozmawia a dzieckiem na temat wiersza. Przykładowe pytania: Czym chciałby zostać Piotruś? W co się zamienił Piotruś? Co wtedy robił  i gdzie był? Co Piotruś zrobił rano, gdy się przebudził?

Osoba dorosła zadaje pytanie: Czy powietrze jest widoczne? Jaki ma kształt i kolor? Czy bez powietrza można żyć? Co się Ci kojarzy z powietrzem? Dziecko udziela odpowiedzi zgodnie ze swoją wiedzą i pomysłami. Osoba dorosła koryguje nieścisłości a następnie pokazuje przedmioty codziennego użytku ( suszarkę do włosów, odkurzacz, pompkę do roweru) i pyta, czy dziecko zna te urządzenia, czy wiedzą do czego służą. Demonstruje i omawia ich działanie, podkreśla, że z urządzeń elektrycznych dzieci nie mogą korzystać bez nadzoru dorosłego. Wspólnie zastanawiają się, które z urządzeń ma największą moc, najsilniej dmucha.

Zestaw zabawy ruchowych nr 4

Kotki w słońcu

Zabawa: Kotki leżą na boku i wygrzewają się w słońcu. Słońce zaszło za chmurkę- kotki wstają, wyciągają się robiąc koci grzbiet i idą szukać miejsca, gdzie świeci słońce. Kładą się na drugim boku i wygrzewają.