Witam wszystkie dzieci i Rodziców. W tym tygodniu nasz temat kompleksowy brzmi „Skrzydlate opowieści”. Dziś poniedziałek- zajęcia z mowy i zestaw zabaw ruchowych. 🙂
„Fruwająca krowa”- wysłuchanie wiersza J. Brzechwy, analiza treści utworu, wzbogacanie wiedzy przyrodniczej na temat zwierząt latających, dostrzeganie cech umożliwiających latanie.
Osoba dorosła czyta wiersz, dzieci słuchają a następnie odpowiadają na pytania:
– Kim chciała zostać krowa?
– Które z ptaków budziły zazdrość krowy?
– Czy krowy mogą fruwać?
Po rozmowie osoba dorosła rozdaje dzieciom gazety, stare kalendarze, magazyny, foldery, z których dzieci wycinają zwierzęta latające. Korzystając z różnych źródeł, uczą się wyszukiwania ilustracji konkretnych zwierząt. Wspólnie z osobą dorosłą dzielą obrazki na dwie grupy: owady i ptaki, podając kilka cech charakterystycznych dla poszczególnych gatunków: ptaki- mają skrzydła pokryte piórami, dziób, nogi zakończone pazurami: owady- mają delikatne skrzydła, większą liczbę odnóży, przeważnie są roślinożerne. Próbują je nazwać oraz podać głoskę w nagłosie oraz wygłosie wyrazu. Osoba dorosła zapoznaje też dzieci z ciekawym gatunkiem ryb, które potrafią się unosić nad wodą: ryby latające, aby wynurzyć się, zbliżają się do powierzchni wody, rozkładają płetwy piersiowe i bardzo szybko poruszają płetwą ogonową. Ryba przez chwilę może szybować z prędkością jadącego samochodu.
Pomoce: gazety, stare kalendarze, magazyny, foldery z latającymi zwierzętami.
Zestaw zabaw ruchowych nr 9
Pomoce- woreczek (może być z ryżem)
Ćwiczenie mięśni grzbietu: Leżenie przodem, woreczek pod brodą, trzymamy oburącz za rogi. Uniesienie na moment w górę klatki piersiowej i łokci, a następnie powrót do leżenia. Ćwiczenie powtarzamy kilka razy, trzymając cały czas woreczek. (Jeżeli ćwiczenie będzie zbyt trudne dla dzieci słabszych, to w czasie skłonu tułowia w tył mogą one podeprzeć się łokciami).
Miłego dnia 🙂