Witamy serdecznie w poniedziałek!
Dzisiaj będziemy poznawać morskie zwierzęta 🙂
Na początek przywitajmy się znaną wszystkim piosenką o Tomi 🙂 Zaczynamy!
Zadanie 1
Teraz zapraszamy do zapoznania się z prezentacją zwierząt morskich. Postaraj się zapamiętać ich jak najwięcej!
Jakie zwierzęta udało Ci się zapamiętać? Postaraj się wymienić ich jak najwięcej 🙂
(podpowiedź dla rodziców: było ich 8: płaszczka, delfin, rekin, meduza, foka, żółw, krab i ośmiornica)
Które z nich najbardziej Ci się spodobało? Dlaczego? A może któreś z tych zwierząt już widziałeś/aś na żywo? Jeśli tak, to które?
A teraz spójrz na obrazek poniżej. Jak myślisz co to takiego?
To kolorowe rybki żyjące na rafie koralowej 🙂
Wiesz co to rafa koralowa?
To miejsce gdzie żyją zarówno zwierzęta jak i rośliny. Zwierzęta to nie tylko pięknie ubarwione ryby; niektóre wyglądem przypominają rośliny.
To koralowce, takie jak ukwiały, gąbki czy jeżowce.
Mimo, że są przytwierdzone do podłoża, często do różnych skał, to zdobywają pokarm, tak jak inne zwierzęta. W większości maja trujące parzydełka, którymi paraliżują drobne gatunki ryb, ślimaków, krabów, żeby się nimi pożywić. Piękne barwy rafy koralowej świadczą o czystości wody. Jeśli woda zaczyna się zanieczyszczać, rafa szybko obumiera, tracąc swoje piękno. Dlatego ludzie podejmują działania na rzecz ochrony czystości wód, aby rafy zawsze mogły nas zachwycać.
A tak wygląda rafa koralowa widziana z lotu ptaka 🙂 Piękna prawda? 🙂
Teraz zapraszamy do ćwiczenia spostrzegawczości. Otwórz książkę na stronie 110-111 i powiedz czego nie powinno być na rafie koralowej 🙂 Powodzenia!
Kolejnym zadaniem będzie wysłuchanie krótkiego opowiadania pt. „Rodzina żółwi”. Słuchaj uważnie, bo trzeba będzie odpowiedzieć na pytania 🙂
O! Jaki ładny rysunek! – powiedziała mama, oglądając kolorowy rysunek Ady. Wczoraj Ada oglądała film o żółwiach żyjących w ciepłych wodach mórz i oceanów, a potem wzięła kredki, papier i zaczęła rysować. Niebieską kredką zaznaczyła kontur oceanu, narysowała wysokie fale i pokolorowała wodę jasnoniebieską kredką. W oddali, na horyzoncie narysowała rybacki kuter. Przy brzegu z wody wychodziły trzy żółwice i wędrowały w kierunku skał po drugiej stronie plaży. Przy skałkach były już dwie samice i tylnymi odnóżami pracowicie kopały dołki. W dołkach żółwice złożą jaja, z których wylęgną się małe żółwiki. Żeby jaja były bezpieczne, żółwie mamy zasypią gniazda piaskiem, a potem wrócą do oceanu. Ciepły piasek będzie pełnił funkcję kołderki przez kilka tygodni, do czasu aż młode będą mogły przyjść na świat i samodzielnie dotrzeć do wody. W czasie pierwszej wędrówki czyha na nie wiele niebezpieczeństw, dlatego żółwiki powędrują pod osłoną nocy. W oddali Ada narysowała jeszcze palmy i kolorowe ptaki. Swój rysunek Ada podaruje babci.
Rozmowa na temat tekstu: Co narysowała Ada?
- Ile żółwi wychodziło z wody? (Odp. 3 żółwice)
- Ile żółwi kopało dołki w piasku? (odp. 2 samice)
- Z czego wylęgają się małe żółwiki? (odp. z jaj)
- O jakiej porze małe żółwie wędrują do wody? (odp. pod osłoną nocy)
Dziecko próbuje samo opowiedzieć historię 🙂
Zadanie dla chętnych :
- Narysuj ilustracje do opowiadania pt. „Rodzina żółwi” 🙂
- Odszukaj jak najwięcej różnic na obrazku ( Rodzicu – tego nie trzeba drukować, można przyjrzeć się ilustracji na ekranie :))
- zagraj w grę on-line 🙂
A teraz zapraszamy do zabawy ruchowej pt. „Żółwie”.
Na hasło: Ląd! dziecko porusza się na czworaka w wolnym tempie, jak żółwie; na hasło: Woda! Naśladuje szybkie ruchy pływania, leżąc w miejscu na podłodze. Na hasło: Niebezpieczeństwo! dziecko chowa się w skorupie jak żółw.
Zadanie 2
Po świetnie wykonanych zadaniach czas na gimnastykę 🙂
Rzeczy potrzebne do zabaw ruchowych to:
– dwie kartki papieru
– dwie piłki
– maskotka na sznurku
– balon lub piłka
– paletka + balon (piłka) lub inne narzędzie do odbijania np. pokrywka 🙂
– kartka złożona na pół (uwaga! będzie to potrzebne do wyzwania dla rodziców :))
Zaczynamy! Udanej zabawy i czekamy na zdjęcia 🙂