Czwartek jest dniem z tańcem i gimnastyką 🙂
Zadanie 1
Dzisiaj poznamy różne formy tańca i strojów tanecznych.
Na początek prosimy, aby dzieci obejrzały fragmenty różnych form tańca i odpowiedziały na pytania.
Fragment baletu pt.” Dziadek do orzechów”
Pytania:
- Jakie stroje mieli tancerze? (luźne spodnie czy obcisłe rajstopy, długie suknie czy krótkie, normalne buty czy tzw. baletki-specjalne buty do tańca w balecie)
- Jak się poruszali? (szybko czy wolno, płynnie czy ruchy były przypadkowe; tańczyli synchronicznie- czyli tak samo, czy każdy inaczej)
- Co czułeś/czułaś, gdy oglądałaś/eś występ? (spokój czy zdenerwowanie, radość czy smutek)
Fragment występu Zespołu Pieśni i Tańca Mazowsze
Pytania:
- Jakie stroje mieli tancerze? (kolorowe czy czarno-białe, luźne spodnie czy obcisłe rajstopy, długie spódnice czy krótkie, luźne buty czy może baletki)
- Jak się poruszali? (szybko czy wolno, płynnie czy ruchy były przypadkowe; tańczyli synchronicznie- czyli tak samo, czy każdy inaczej)
- Co czułeś/czułaś, gdy oglądałaś/eś występ? (spokój czy zdenerwowanie, radość czy smutek)
Czy znacie jakieś programy telewizyjne, przedstawiające konkursy taneczne? (odp: np. „Taniec z Gwiazdami”, „You Can Dance” itp.)
Gdzie te wszystkie tańce się odbywały, w jakim miejscu? (odp. na scenie)
Czy znacie jeszcze inne występy, które odbywają się na scenie? (Odp. np. występy teatralne, muzyczne, śpiew, itp.)
Dokładnie tak: występy teatralne, muzyczne i taneczne odbywają się na scenie. Czyli scena służy nam do oglądana różnych wydarzeń ze świata sztuki (takich jak: balet, teatr czy koncert muzyczny).
Teraz zapraszamy do zapoznania się z wybranymi strojami tanecznymi. Waszym zadaniem będzie uważnie przypatrzeć się obrazkom i powiedzieć czym różnią się od siebie stroje. Dzieci zwracają uwagę również na buty i opisują wybrane stroje 🙂
TANIEC STANDARDOWY (KLASYCZNY) TANIEC LATYNOAMERYKAŃSKI TANIEC NARODOWY
A teraz zapraszamy do zapoznania się z wybranymi tańcami ludowymi.
Dzieci oglądają przedstawione tańce i wybierają jeden. Razem z rodzicami lub rodzeństwem próbują zatańczyć wybrany przez siebie taniec ludowy. Powodzenia 🙂
Taniec kurpiowski „Konik”
Taniec śląski „Koziorajka”
Taniec mazurski „Szot”
Mamy nadzieję, że tańce Wam się podobały ?
Teraz zapraszamy Was na krótką zabawę ruchową pt. „Siała baba mak”.
Razem z rodzicem lub rodzeństwem chwytamy się za skrzyżowane ręce i przeciągamy raz w jedną, raz w druga stronę, rytmicznie śpiewając lub recytując: Siała baba mak, nie wiedziała jak, a dziad wiedział, nie powiedział, a to było tak. Zabawę powtarzamy kilkakrotnie 🙂
Zadanie 2
Po świetnie wykonanych zadaniach zapraszamy na gimnastykę. Dzisiaj zajmiemy się ćwiczeniami korygującymi wady postawy u dzieci.
Zestaw ćwiczeń dla dzieci przedstawia p. Ewa Smoleń – fizjoterapeuta Poradni Układu Ruchu dla dzieci. Zapraszamy do wspólnej zabawy, bo najlepszą formą kształtowania postawy jest ruch!
Potrzebna nam będzie: książka, karta papieru, mała piłka, duża piłka i hula hop.
Proponowane formy zabawy, które korygują wady postawy to:
- motyl – otwiera klatkę piersiową, ściąga łopatki, napina mięśnie brzucha;
- bocian – angażuje do pracy mięśnie głębokie, od nich zleży stabilność naszego ciała; stanie na jednej nodze to dla wielu dzieci trudne wyzwanie;
- żółw, wąż, niedźwiedź, lew, pantera – angażują mięśnie brzucha, tułowia, pośladków, czyli mięśnie stabilizujące, korygują odstające łopatki;
- zając – koryguje kolana koślawe;
- małpa – idealne ćwiczenia dla dzieci z odstającymi łopatkami, uczy napięcia i kontroli mięśni okolicy łopatek;
- słoń – koryguje stopy płasko-koślawe,
- tygrys – bardzo potrzebne ćwiczenia, aby rozciągnąć, rozluźnić zbyt mocno napięte mięśnie grzbietu np. w wyniku długiego przebywania w pozycji siedzącej.