Domowe Przedszkole 2.04.2020

Czwartek jest dniem z tańcem i gimnastyką  🙂

Zadanie 1

Dzisiaj poznamy różne formy tańca i strojów tanecznych.

Na początek prosimy, aby dzieci obejrzały fragmenty różnych form tańca i odpowiedziały na pytania.

Fragment baletu pt.” Dziadek do orzechów”

Pytania:

  • Jakie stroje mieli tancerze? (luźne spodnie czy obcisłe rajstopy, długie suknie czy krótkie, normalne buty czy tzw. baletki-specjalne buty do tańca w balecie)
  • Jak się poruszali? (szybko czy wolno, płynnie czy ruchy były przypadkowe; tańczyli synchronicznie- czyli tak samo, czy każdy inaczej)
  • Co czułeś/czułaś, gdy oglądałaś/eś występ? (spokój czy zdenerwowanie, radość czy smutek)

Fragment występu Zespołu Pieśni i Tańca Mazowsze

Pytania:

  • Jakie stroje mieli tancerze? (kolorowe czy czarno-białe, luźne spodnie czy obcisłe rajstopy, długie spódnice czy krótkie, luźne buty czy może baletki)
  • Jak się poruszali? (szybko czy wolno, płynnie czy ruchy były przypadkowe; tańczyli synchronicznie- czyli tak samo, czy każdy inaczej)
  • Co czułeś/czułaś, gdy oglądałaś/eś występ? (spokój czy zdenerwowanie, radość czy smutek)

Czy znacie jakieś programy telewizyjne, przedstawiające konkursy taneczne? (odp: np. „Taniec z Gwiazdami”, „You Can Dance” itp.)

Gdzie te wszystkie tańce się odbywały, w jakim miejscu? (odp. na scenie)

Czy znacie jeszcze inne występy, które odbywają się na scenie? (Odp. np. występy teatralne, muzyczne, śpiew, itp.)

Dokładnie tak: występy teatralne, muzyczne i taneczne odbywają się na scenie. Czyli scena służy nam do oglądana różnych wydarzeń ze świata sztuki (takich jak: balet, teatr czy koncert muzyczny).

Teraz zapraszamy do zapoznania się z wybranymi strojami tanecznymi. Waszym zadaniem będzie uważnie przypatrzeć się obrazkom i powiedzieć czym różnią się od siebie stroje. Dzieci zwracają uwagę również na buty i opisują wybrane stroje 🙂

                       TANIEC STANDARDOWY (KLASYCZNY)                          TANIEC LATYNOAMERYKAŃSKI                                             TANIEC NARODOWY

 

A teraz zapraszamy do zapoznania się z wybranymi tańcami ludowymi.

Dzieci oglądają przedstawione tańce i wybierają jeden. Razem z rodzicami lub rodzeństwem próbują zatańczyć wybrany przez siebie taniec ludowy. Powodzenia 🙂

Taniec kurpiowski „Konik”

Taniec śląski „Koziorajka”

Taniec mazurski „Szot”

Mamy nadzieję, że tańce Wam się podobały ?

Teraz zapraszamy Was na  krótką zabawę ruchową pt. „Siała baba mak”.

Razem z rodzicem lub rodzeństwem chwytamy się za skrzyżowane ręce i przeciągamy raz w jedną, raz w druga stronę, rytmicznie śpiewając lub recytując: Siała baba mak, nie wiedziała jak, a dziad wiedział, nie powiedział, a to było tak. Zabawę powtarzamy kilkakrotnie 🙂

 

Zadanie 2

Po świetnie wykonanych zadaniach zapraszamy na gimnastykę. Dzisiaj zajmiemy się ćwiczeniami korygującymi wady postawy u dzieci.

Zestaw ćwiczeń dla dzieci przedstawia p. Ewa Smoleń – fizjoterapeuta Poradni Układu Ruchu dla dzieci. Zapraszamy do wspólnej zabawy, bo najlepszą formą kształtowania postawy jest ruch!

Potrzebna nam będzie: książka, karta papieru, mała piłka, duża piłka i hula hop.

Proponowane formy zabawy, które korygują wady postawy to:

  • motyl – otwiera klatkę piersiową, ściąga łopatki, napina mięśnie brzucha;
  • bocian – angażuje do pracy mięśnie głębokie, od nich zleży stabilność naszego ciała; stanie na jednej nodze to dla wielu dzieci trudne wyzwanie;
  • żółw, wąż, niedźwiedź, lew, pantera – angażują mięśnie brzucha, tułowia, pośladków, czyli mięśnie stabilizujące, korygują odstające łopatki;
  • zając – koryguje kolana koślawe;
  • małpa – idealne ćwiczenia dla dzieci z odstającymi łopatkami, uczy napięcia i kontroli mięśni okolicy łopatek;
  • słoń – koryguje stopy płasko-koślawe,
  • tygrys – bardzo potrzebne ćwiczenia, aby rozciągnąć, rozluźnić zbyt mocno napięte mięśnie grzbietu np. w wyniku długiego przebywania w pozycji siedzącej.