Domowe Przedszkole 13.05.2020

Witamy serdecznie w środę!

 

Przed nami pracowity dzień 🙂

Będziemy dziś rozmawiać o owadach.

 

Na początek zatańczmy do znanej Wam piosenki  🙂

 

Zadanie 1

Porozmawiamy sobie dzisiaj o małych sprzymierzeńcach każdego ogrodnika – owadach pożytecznych. Znacie takie? Na pewno 🙂 To mi.in pszczoły – są bardzo pożyteczne, bo produkują miód!

Oprócz pszczół są też inne owady, których człowiek co prawda nie hoduje, ale które są bardzo pożyteczne, szczególnie dla osób mających ogrody i sady. Owady te można podzielić na dwie grupy.

Pierwsza – to grupa owadów takich jak motyle, które noszą na swoich nogach i skrzydełkach pyłek i zapylają kwiaty. Z takich zapylonych kwiatów wyrastają owoce.

Druga grupa – to owady drapieżne, które polują na szkodniki niszczące uprawy ogrodników. Są to: biedronki, ważki, mrówki. Na pomoc w walce ze szkodliwymi owadami przychodzą nam również pająki, ale one nie są owadami. Na łąkach, w ogrodach, na polach widzimy owady zarówno pożyteczne, jak i szkodniki. Człowiek stosuje często opryski, aby pozbyć się szkodników, ale niestety, wówczas również giną i pożyteczne owady. Dlatego dzieci także powinny chronić pożyteczne owady.

Teraz otwórzcie karty pracy 4 na str. 29 i uzupełnijcie obrazek naklejkami oraz spróbujcie odpowiedzieć, dlaczego te owady na obrazku są pożyteczne?

Po wykonaniu zadania przejdźcie do zadania 1 i 2 ze str. 28 i spróbujcie odpowiedzieć na pytanie , jak nazywa się miejsce, gdzie stoją ule z pszczołami (odp. pasieka) oraz narysujcie plaster miodu 🙂 Do dzieła!

Jeżeli zadanie zostało wykonane to zapraszamy Was do krótkiej zabawy ruchowej pt. „Owady”.

Waszym zadaniem będzie zamienić się w owada. Naśladujecie poruszanie się wybranego owada, jednocześnie wydając odgłos, który go charakteryzuje 🙂  Na hasło „Łąka” poruszacie się po pokoju lub łące a natomiast na hasło „Deszcz”  musicie jak najszybciej schować się pod liściem (tu np. wykorzystujemy koc, stół, krzesło lub inne rzeczy, które akurat macie w domu).

Zabawę możemy powtórzyć kilka razy 🙂

 

Po zabawie usiądźcie wygodnie i posłuchajcie krótkiego wiersza o motylkach 🙂

„Motyle”

W szarych miastach

szary beton, szary asfalt.

W szarych miastach

szare dymy aż do nieba.

Nie ma miejsca dla motyli

w szarych miastach,

a tak mało, tak niewiele im potrzeba.

Taki motyl

to ma skromne wymagania:

nie je masła,

ani mięsa, ani chleba,

nie potrzeba mu mieszkania

i ubrania,

inwestować w niego wcale nie potrzeba.

Ludzie mówią,

że to tylko zwykły owad,

a to przecież

do krainy czarów bilet,

wstęp do bajki

i przygoda kolorowa,

więc pomyślcie o motylach, choć przez chwilę.

Dla motyli

trzeba miejsce zrobić w miastach

i odkurzyć zakurzony błękit nieba,

żeby słońcem i kwiatami

zakwitł asfalt,

tylko tyle i nic więcej już nie trzeba.

Wanda Chotomska

 

Pytania:

  • Czego nie ma w miastach? (odp. motyli)
  • Gdzie możemy zobaczyć najwięcej motyli? (odp. na łąkach)
  • Dlaczego w miastach jest dużo mniej motyli niż na łąkach? (odp. w miastach jest dużo asfaltu, betonu i jest szaro od dymu)
  • Co można zrobić, aby motyle pojawiły się w miastach? (odp. odkurzyć niebo i posadzić więcej kwiatów w donicach na asfalcie)

 

Motyle to bardzo piękne owady. Mimo, że rozwijają się długo, od kilku miesięcy do czasami kilku lat, to żyją od tygodnia do kilkunastu dni, dlatego szczególnie należy je chronić.

Spójrzcie na obrazek, jest tam pokazany cykl rozwojowy motyla. Przebiega on w 4 stadiach rozwojowych: jajo, larwa, poczwarka i owad dorosły.

 

Zadanie 2

Pracą plastyczną jaką dzisiaj wykonamy będzie motyl.  Zanim zaczniemy przyjrzyjcie się obrazkom różnych motyli. Zobaczcie jakie mają kolory , symetryczne wzory na skrzydłach oraz różnorodne czułki.

 

 

Teraz zabieramy się do pracy 🙂

Przedstawiamy Państwu kilka opcji, prosimy, wybrać jeden z nich 🙂

Opcja 1:

Będzie nam potrzebna kartka białego papieru A4, farby, pisaki i nożyczki.

Dzieci składają kartkę papieru na połowę, na jednej z nich nanoszą farbami plakatowymi barwne plamy. Następnie łączą obie części kartki, aby plamy dokładnie odbiły się na drugiej połowie, i rozkładają kartkę. Czekają, aż farba wyschnie.

 

Następnie gotowy rysunek ponownie składamy na połowę, tym razem rysunkiem-obrazkiem na zewnątrz. Na tak złożonej kartce (na jednej stronie) dzieci rysują na pomalowanej farbie skrzydło motyla. Nożyczkami wycinają po narysowanej linii i rozkładają całość. W środku zaznaczają tułów motyla i dorysowują brzegi skrzydeł i wzorki.

Opcja 2

Będzie potrzebna kartka papieru, gąbka, gumka recepturka lub sznurek, farby i pisaki.

Dzieci wiążą gąbkę na środku, tak aby powstały skrzydła. Następnie malują gąbkę farbami, aby powstały symetryczne wzory po jednej i po drugiej stronie i odciskają pomalowaną gąbkę na kartce papieru. Powstaje motyl 🙂 Potem można dorysować pisakiem czułki i tułów.

 

Opcja 3

Będzie potrzebna gąbka, gumka lub  druciki kolorowe, klej brokatowy, małe naklejki.

Dzieci wiążą gąbkę na środku drucikiem lub gumką, tak aby powstały skrzydła. Następnie ozdabiają skrzydła motyla klejem brokatowym i naklejkami.

 

Zadanie 3

Teraz czas na muzykę. Zapraszamy do zabawy muzycznej pt. „Motyle”.

Dzieci przy akompaniamencie muzyki improwizują rozwój motyla. Na pierwszych dźwiękach fletowych (15 sekund muzyki) dzieci leżą na podłodze zwinięte w kłębek (jak pisklę w skorupce); wraz z rozwojem melodii wykluwają się i pełzają jak gąsienice. Następnie zwijają się, leżą nieruchomo w kokonie. Zmieniają się powoli z poczwarki w motyla: najpierw rozprostowują skrzydełka (siadają w siadzie klęcznym), przeciągają się w różne strony (podnoszą do klęku podpartego jedną, później drugą nogę), podnoszą się do postawy stojącej.

Ta sama muzyka na kanale YouTube (gdyby był problem z otwarciem 🙂 )

 

Teraz przy akompaniamencie kolejnego utworu muzycznego dzieci – owady „latają” po pokoju w różnych kierunkach jak motyle. Od czasu do czasu przysiadają na kwiatku, potem, lecą dalej – delikatnie machając skrzydełkami.

Ta sama muzyka na kanale YouTube (gdyby był problem z otwarciem 🙂 )

 

To już koniec zadań na dziś 🙂 Pozdrawiamy Was serdecznie i czekamy na Wasze relacje z wykonanej pracy 🙂