Logopedia

Witam kochane przedszkolaki!

Dziękuję za Wasze filmiki, które otrzymuję. Świetnie sobie radzicie. Podziękowania należą się również Waszym Rodzicom za to, że pomagają Wam w ćwiczeniach.:)

Dzisiaj bawimy się z głoską [ sz ]

Zestaw ćwiczeń do utrwalania głoski sz

1. W IZOLACJI:

„Co szumi?””– logopeda (mama) wypowiada zdania, a dziecko wybrzmiewa głoskę sz

Szumi morze – szszsz…
Szumi wiatr – szszsz…
Szumi woda – szszsz…
Szumi las – szszsz…
Szumią drzewa – szszsz…
Szumią liście – szszsz…

Szumię ja – szszsz…
Szumisz ty – szszsz…
Szumi mama – szszsz…
Szumi tata – szszsz
Szumi miś – szszsz…

Zabawa „Mówimy razem” – dziecko wybrzmiewa głoskę >sz, a logopeda (mama) wypowiada pozostałą część wyrazu.

Na początku wyrazu:
sz – minka, sz – mata, sz – pak,
sz – pilka, sz – pital, sz – patułka,
sz – katułka, sz – pulka, sz – koła,
sz – kielet, sz – kiełko, sz – klanka,
sz – tuka, sz – kło, sz – kodnik,
sz – lak, sz – loch, sz – ron,
sz – mer, sz – nur, sz – nurek,
sz – nurówka, sz – para, sz – paragi,
sz – protki, sz – klarnia, sz – klany

Na końcu wyrazu:
tu – sz, ko – sz, kalo – sz,
my – sz, afi – sz, fini – sz,
gula – sz, tu – sz, klo –sz,
baga – ż, banda – ż, figla –rz,
je –ż, kalenda –rz, kołnie – rz,
nó – ż, kucha –rz, pieka – rz,
młyna – rz, tale – rz, wą –ż,
pióropu –sz, ry –ż, gara – ż,
maryna – rz, piep –rz, ku –rz

Głoska rz (ż) traci na końcu wyrazu dźwięczność i wypowiada się ją jak sz

Zabawa „Mały – duży” – logopeda (mama) wypowiada zdania, a dziecko wybrzmiewa głoskę sz:

Mały Tomek, duży Toma – sz.
Mały Miłek, duży Miło – sz.
Mały Darek, duży Dariu – sz.
Mały Tymek, duży Tymoteu – sz.
Mały Arek, duży Arkadiu – sz.
Mały Grześ, duży Grzego – rz.
Mały Mati, duży Mateu – sz.
Mały Irek, duży Ireneu – sz.
Mały Tadzio, duży Tadeu – sz.
Mały Kazio, duży Kazimie – rz.

Zabawę można połączyć z wykonywaniem różnych ruchów: przy słowach „mały” – przysiad, opuszczanie rąk, przy słowach „duży” – stanie na palcach, unoszenie rąk do góry. Można też złączyć dłonie w pięść i unosić kciuki przy słowach „duży” i wybrzmiewaniu głoski „sz”, a opuszczać przy słowach „mały”. Dziecko może również narysować wybrane osoby – dużą i małą.