Domowe Przedszkole – 11.05.2020 r.

Dzień dobry! Witam Was Kochane Dzieci i Drodzy Rodzice!

 

Dziś zapraszam wszystkie dzieci na zajęcia z mowy i na umuzykalnienie.

 

Zad. 1. „O czym strumyk śpiewa?” – opowiadanie

Drogie Dzieci dziś zachęcam wszystkich do wysłuchania opowiadania pt. „O czym strumyk śpiewa? – poproście mamę lub tatę o przeczytanie.

 

O czym strumyk śpiewa?

W brzozowym gaju, wśród mchu zielonego, srebrzy się strumień. Płynie szybko, szemrze, wiruje i niesie na fali
złote łódeczki – zeszłoroczne brzozowe liście.
Przybiegł nad strumień zając. Nachylił się nad wodą, by przejrzeć się, czy ładnie wygląda w nowym, wiosennym futerku.
Aż tu słyszy – strumyk coś mruczy. Jakąś piosenkę śpiewa. Postawił zając uszy, posłuchał.
– Ojej, jaka to miła i wesoła piosenka! – krzyknął do siedzącej pod kamieniem żabki. – Chcesz, to ci ją zaśpiewam:
I zaśpiewał:
Plusk – plusk,
plim – plum,
plim – plam!
Przynoszę wiosnę wam.
Zakwitły pod płotem
mleczu kwiaty złote
i jaskier zakwita.
Najesz się do syta,
zajączku, plim, plum, plam…
Zaciekawiła żabkę piosenka. Skoczyła nad wodę. Oczy złociste wytrzeszczyła, słucha, co woda szepce… Słucha, słucha – i w śmiech!
– Co ty zmyślasz, szaraku! Strumyk przecież zupełnie inną piosenkę śpiewa. O, taką:
Plusk – plusk,
plum – plum,
plim – plim!…
Przed boćkiem kryj się złym.
W srebrzystym strumyku
kamyków bez liku.
Woda czysta, chłodna,
Nurkuj, żabko, do dna!
Plusk – plusk,
plum – plum,
plim – plim!…
Obraził się zając. Co też ta żabka wygaduje!
Zawołał tańczącą wśród leszczynowych gałązek wiewiórkę.
– Chodź tu do nas, posłuchaj, co śpiewa strumyk.
Przycupnęła wiewiórka na kamieniu, który z wody omszałą głowę wytknął, i słucha. Łepek to w tę, to w tę
stronę przechyla. Rudą kitką wachluje się zadowolona.
– Prześliczna piosenka!
Słuchajcie:
Plum – plum,
plim – plam,
plusk – plusk!
Wiatr złoty pyłek niósł.
Chwieją się na razie
na leszczynie bazie,
ale się jesienią
w orzeszki zamienią.
Plum – plum,
plim – plam,
plusk – plusk!…
– Chyba żartujesz! – wykrzyknęli jednocześnie zając i żabka. – Przecież to całkiem, ale to całkiem inna piosenka!
– Wcale nie żartuję. Posłuchajmy jeszcze raz.
Nachylili się wszyscy troje nad szumiącą wodą. Słuchają. Słuchają pilnie. Ale każde tylko swoją piosenkę słyszy.
A właśnie szedł nad strumykiem niedźwiedź Kudłacz.
– Kudłaczu! Kudłaczu! – woła zając. – Pomóż nam rozstrzygnąć spór. Posłuchaj i powiedz, co śpiewa strumyk.
Pochylił się niedźwiedź nad wodą. Posłuchał chwilę i uśmiechnął się od ucha do ucha.
– Mądry ten strumień. Ho! Ho! A jaką ładną piosenkę umie!
I miś grubym głosem zanucił:
Plusk – plusk,
plim – plim,
plum – plum!
Czy słyszysz brzęk i szum?
To pszczoły bzykają,
sok z kwiatów spijają.
Będzie z soku kwiatków
miodek dla niedźwiadków.
Uhu! Plim – plam,
plum – plum!…
Popatrzyły zwierzęta na siebie. Dziwny ten strumień, dziwny. Każdemu śpiewa co innego, chociaż słuchają
wszyscy razem. Może on zaczarowany?…
A strumyk – figlarz płynie szybko, szemrze, wiruje, skacze z kamienia na kamień. Bąbelkami srebrnymi pryska. Śmieje się.

Jeśli kiedy zawędrujecie nad leśny strumień, przystańcie, posłuchajcie. Strumyk zaśpiewa każdemu z was
inną piosenkę. Taką waszą, własną.
A zaczyna się ona tak:
Plusk – plusk,
plim – plum,
plim – plam…

Wiera Badalska

 

Spróbujcie odpowiedzieć na pytania:

  • Dla kogo śpiewał strumyk w naszym opowiadaniu?
  • Dlaczego każde zwierzątko słyszało inną piosenkę?
  • A Wy co słyszycie? Posłuchajcie nagrania:

 

 

Zad. 2. „Strumyk” – analiza i synteza słuchowa wyrazu

Mam nadzieję, że opowiadanie o magicznym strumyku bardzo się Wam podobało. Będzie to nasze hasło dnia.

 

s t r u m y k

Spróbujcie pobawić się dziś naszym hasłem i postarajcie się odpowiedzieć na kilka pytań:

  • na jaką głoskę zaczyna się słowo strumyk?
  • na jaką głoskę kończy się słowo strumyk?
  • ile głosek ma słowo strumyk?
  • czy potraficie wymienić wszystkie głoski w słowie strumyk? spróbujcie!
  • ile sylab ma słowo strumyk?

 

Zad. 3. „Kropelkowe rytmy”

A teraz przyszedł czas na zabawę rytmami. Wykorzystamy w tym celu specjalną planszę – możecie ją samodzielnie przygotować rysując przedstawiony poniżej wzór na kartce A4 lub wydrukować korzystając z odnośnika Rytmy szablon – do druku. Do wykonania zadania potrzebujemy jeszcze dwóch plastikowych kubków. Jeśli jesteście gotowi to zaczynamy. Z pomocą rodziców uruchomcie link znajdujący się pod zdjęciami i zapraszam do zabawy – spróbujcie naśladować przedstawiony układy rytmiczne. Powodzenia 😊.

 

 

Rytmy szablon – do druku

 

 

 

 

 

Zad. 4. Miniprzegląd piosenki – ZADANIE DLA CHĘTNYCH

Dziś rozpoczęliśmy bardzo ciekawy muzyczny tydzień. Z tej okazji ogłaszam całotygodniowe zadanie dla chętnych. Rozpoczynamy miniprzegląd piosenki przedszkolnej – zachęcam wszystkie Brzoskwiniowe Plastusie do zaprezentowania swojej ulubionej piosenki. Nagrania można przesyłać do końca tygodnia – wówczas w naszej kronice pojawi się specjalna zakładka MINIPRZEGLĄD PIOSENKI, gdzie będziemy mogli wysłuchać pięknego koncertu przedszkolnych przebojów. Z niecierpliwością czekam na Wasze propozycje 😊.

 

Zad. 5. Zabawy z książką

Zachęcam Was do wykonania zadania w książce – Karty pracy 4 str. 29. Pokolorujcie przedmioty, zmieniając kolory według kodu. Bądźcie uważni.