Dzień dobry, dzisiaj będziemy uczyć się pojęć matematycznych oraz wykonamy ćwiczenia gimnastyczne.
Do pierwszego zadania będziemy potrzebować 2 serwetki oraz figury geometryczne – po 5 z każdego kształtu ( koła, trójkąty, kwadraty, prostokąty) oraz kartoniki ze znakami: ,,+” i ,,=”
Zadaniem dziecka jest ilustrowanie treści zadania czytanego przez Państwa, poprzez układanie figur na serwetkach. Przykład: Mama położyła na jednej serwetce dwa okrągłe ciasteczka a na drugiej serwetce trzy trójkątne ciasteczka. Ile ciastek mama położyła razem? Dziecko układa figury a następnie podaje zapis 2+3=5. Zadanie powtarzamy kilka razy, w ramach urozmaicenia możemy poprosić dziecko aby wymyśliło zadanie dorosłemu.
Do drugiego zadania potrzebujemy kartoniki z nazwami różnych pojęć, np: wysokość, przyjaźń, szerokość, piękno, głębokość, mądrość, długość, miłość. Każde pojęcie trzeba dziecku przybliżyć, tak aby rozumiało co oznacza. Następnie zadaniem dziecka jest pogrupować pojęcia na dwie kategorie: mierzalne i niemierzalne oraz wyjaśnienie i uzasadnienie przez niego podjętych decyzji.
Ostatnie zadanie z matematyki dotyczy mierzenia długości, dlatego też będziemy potrzebować przedmioty służące do mierzenia, np. linijkę, centymetr bądź miarkę. Rodzic powinien wybrać kilka zabawek dziecka (np. misia, samochód, lalkę, książkę) i na wybranych przedmiotach zademonstrować, w jaki sposób możemy zmierzyć ich długość. Następnym krokiem jest wybranie przez dziecko dowolnego przedmiotu (innego) , podzielenie jego nazwy na sylaby i zmierzenie jego długości.
Przyszedł czas na gimnastykę, będziemy potrzebować do niej szarfę ( bądź kawałek liny, sznurka) oraz woreczka gimnastycznego ( może być woreczek napełniony grochem bądź fasolą). Nasza propozycja na dziś :
- Ćwiczenia rozciągające – dziecko trzymając szarfę przed sobą wykonują skłony, trzymanie szarfy nad głową skręty w prawo i lewo, kołysanie się w prawo i lewo,
- Ćwiczenie wyprostne – wzmacniające mięśnie grzbietu – dzieci siadają w siadzie klęcznym, podnoszą szarfę w górę, skłaniają się w przód sięgając jak najdalej,
a następnie przechodzą do siadu.
Ćwiczenia z woreczkami gimnastycznymi:
- „Przeplataniec z woreczkiem”- Dzieci przekładają woreczek gimnastyczny pod kolanem. Leżenie na plecach, przekładanie woreczka pod plecami i nad brzuchem.
- Ćwiczenia stóp:
– Dzieci stawiają stopę na woreczku gimnastycznym. Na dany sygnał podnoszą woreczek palcami stopy. Ćwiczenie wykonują raz jedną, raz drugą stopą.
– Siad prosty podparty, woreczek leży przy lewej stopie; dzieci chwytają ją palcami prawej stopy i przekładają ją kilka razy przez lewą nogę. Następnie ćwiczenie wykonują drugą nogą.
- Rzucanie woreczkami do celu. Dzieci rzucają woreczki do dużego pojemnika, bądź wyznaczonego miejsca na dywanie.