Dzień dobry drogie dzieci oraz rodzice
Dziś jak co środę ćwiczyć będziemy naszą mowę oraz umuzykalnienie.
Zapraszamy!
1.„W roli głównej mlecz” – słuchanie opowiadania W. Widłaka oraz zabawy badawcze z mleczami, zapoznanie z właściwościami popularnej rośliny zielarskiej, poznanie przykładów roślin i zwierząt, które radykalnie zmieniają wygląd podczas rozwoju.
Prosimy o odtworzenie nagrania z opowiadaniem 🙂
Pytania do utworu:
Czym na łące bawili się kaczka Katastrofa i pies Pypeć?
Nad czym zastanawiał się pies Pypeć?
Dlaczego parasolki dmuchawców czasami były niewidoczne?
Jak wyjaśnił zagadkę Pan Kuleczka?
Zachęcamy do rozmów na temat mniszka lekarskiego – być może uda się Państwu razem z dzieckiem gdzieś go znaleźć. Będzie to doskonała okazja do obserwacji rośliny.
Mniszek pospolity ma płatki zrośnięte, jasnożółte lub złocistożółte. Osiągając dojrzałość, zmienia się w kulisty dmuchawiec. Dmuchawiec tworzy puszystą kulę, która składa się z niewielkich, parasolowatych aparatów lotnych. Mogą być one przenoszone na bardzo dalekie odległości. Korzeń mniszka jest gruby i długi, prosty, tworzy rozgałęzienia tylko w kamienistej glebie. Łodyga jest pusta w środku, liście są podłużne i lśniące. Przez środek liścia biegnie główna żyła mleczna z mlecznym sokiem. Roślina kwitnie od kwietnia do sierpnia, jest zapylana przez owady. W uprawach rolnych, w sadach i ogrodach jest uciążliwym chwastem. Poza tym występuje też na nieużytkach, trawnikach i łąkach. Jest rośliną leczniczą. Z młodych, surowych liści można przyrządzać sałatkę wiosenną. Wywar z gotowanych kwiatów mniszka po dodaniu dużej ilości cukru zamienia się w syrop o barwie, konsystencji i smaku zbliżonym do miodu, tzw. miodek majowy. Świeża roślina stanowi też pożywienie dla zwierząt hodowlanych.
Podsumowanie rozmowy:
Kwiat mniszka zmienił się w dmuchawiec – czy znasz w przyrodzie coś takiego, co podczas rozwoju również zmienia się nie do poznania?
Tu pomagamy dziecku wskazywać przykłady ze świata roślin i zwierząt, np. kijanka zmieniająca się w żabę, larwa zmieniająca się w motyla, kwiat zmieniający się w owoc.
Na koniec zadajemy pytanie otwarte:
Powiedz, czy Ty również zmienisz się nie do poznania?
Prosimy o wykonanie: „Karty pracy. Powietrze” s. 26
2.”Figlarny wiatr” – w ramach utrwalenia piosenki proponujemy wykonanie dowolnego tańca z wykorzystaniem foliowego woreczka albo małego worka na śmieci.
FIGLARNY WIATR
1.Gwiżdże na polu, zawodzi po lesie.
Pod samo słońce latawiec niesie.
Ref: Lubi fruwać, lubi latać.
Wszystkim w koło figle płatać. Wesoły wiatr.
2.Pędzi żaglówki, zgina wielkie drzewa.
Obrywa liście, w kominie śpiewa.
3.Kręci wiatraczki i przegania chmury.
Wielki szybowiec unosi do góry.