Witamy serdecznie po długim weekendzie 🙂
Mamy nadzieję, że odpoczęliście?
Nowy tydzień poświęcony będzie naszej ojczyźnie 🙂
W weekend mieliśmy bardzo ważne święta dla każdego Polaka: Święto Pracy, Święto Flagi i Święto Uchwalenia Konstytucji 3 Maja. Są to dni kiedy bardziej myślimy o Polsce i o tym co się w niej dzieje.
Zadanie 1
Dzisiaj porozmawiamy sobie o naszej małej ojczyźnie.
Nasza mała ojczyzna to teren nam najbliższy, ten, na którym mieszkamy. Dla nas to miejscowość,
w której mieszkamy, podwórko niedaleko naszego domu, osiedle mieszkaniowe w mieście, okoliczne
ulice, przedszkole, szkoła, ośrodek zdrowia, kościół, zabytki – wszystko to, co znajduje się w naszej
miejscowości. To nasze miejsce na Ziemi, dlatego kochajmy naszą małą ojczyznę i dbajmy o to, by
zawsze było w niej pięknie.
Posłuchajcie wiersza pt. „Nasze podwórko” i spróbujcie odpowiedzieć na kilka pytań 🙂
Nasze podwórko to miejsce,
Które najlepiej znamy.
Wszyscy,
Bez żadnych wyjątków,
Takie podwórko mamy!
Nasze podwórko to teren
Najbardziej nam bliski na ziemi.
W zimie śnieg na podwórku leży,
A w lecie się trawa zieleni.
Gdy słońce świeci na niebie,
Wesołe jest nasze podwórko,
Smutniejsze zaś, gdy się zjawi
Pan deszcz
Z ponurą córką chmurką.
Czasami z naszego podwórka,
Na którym się co dzień bawimy,
Widać wieże kopalni
Lub wielkiej huty kominy.
I czy to będzie w Gliwicach,
W Toruniu,
W Łomży
Czy w Krośnie,
Gdy spojrzysz na nasze podwórko,
To stwierdzisz, że ono rośnie!
Bo naszym podwórkiem nie jest
To tylko, co jest blisko.
Ale i traktor w polu,
I stadion,
I lotnisko.
I jakiś stary zamek,
I lasy na pagórkach,
I Wisła, która płynie
Środkiem naszego podwórka.
Pytania, swobodne wypowiedzi dzieci:
Dzieci inspirując się treścią wiersza opowiadają o swoim miejscu zamieszkania:
- Opowiedzcie, jak wygląda wasze podwórko.
- Czy lubicie bawić się na waszym podwórku?
- Co autor wiersza miał na myśli, pisząc, że nasze podwórko może też być trochę większe? (odp. nie tylko naszym podwórkiem jest teren, gdzie mieszkamy ale i wszystko to co nas otacza blisko i daleko, bo jesteśmy Polakami – miał na myśli całą Polskę)
Teraz prosimy otworzyć książki na str. 121. Znajduje się tam mapa Polski a na niej zaznaczone różne obszary. Waszym zadanie będzie odszukać na mapie regionu, w którym leży nasza miejscowość – Gniezno. Ale zanim to zrobicie popatrzcie na zdjęcie naszego regionu – ono ułatwi Wam szukanie 🙂
Miejscowość, w której mieszkamy, znajduje się w regionie północno – zachodnim Polski (zielony obszar na mapie) . Takich regionów w Polsce jest wiele. W każdym, tak jak w naszym, mieszkają dorośli i dzieci, ludzie tacy jak my. Są dzieci, które mieszkają w miastach, w dzielnicach pod miastami i na wsiach. Jedne dzieci mieszkają nad morzem, inne mieszkają nad jeziorami, a jeszcze inne mieszkają w górach. Ale większość dzieci mieszka na równinach, czyli miejscu, gdzie teren jest dość równy; są łąki, lasy i pola. A dlatego najwięcej, że równiny zajmują największą część naszego kraju. Możemy to zobaczyć, oglądając mapę Polski.
Dzieci próbują na mapie w książce wskazać miejsce, w którym mieszkają. Porównują zdjęcie Polski
z danego obszaru z krajobrazem swojej miejscowości (obrazek powyżej) . (K. s. 121)
Po skończonym zadaniu prosimy, aby każde dziecko uzupełniło następujące zdanie:
Polska to…………. (dziecko mówi czym dla niego jest Polska).
A teraz dowiemy się, które miasta położone są nad najdłuższą rzeką w Polsce 🙂 Potrafisz pokazać na obrazku do góry, która to rzeka przepływa środkiem naszego podwórka? Świetnie !!! A teraz wykonaj zadanie w karcie pracy i sprawdź jak się nazywa 🙂 (K.P. 4 str. 31 i 32)
Zadanie 2
Poniedziałek to również dzień z gimnastyką 🙂
Będzie nam potrzebna gazeta 🙂 Zaczynamy!
Gimnastyka z gazetami
- „Zabawy z gazetami” – Dziecko swobodnie macha gazetami wg. poleceń słownych – wysoko, nisko, jedną ręką, drugą ręką;
- „Ruch przy muzyce” – dziecko tańczy w rytm melodii, trzymając gazetę na głowie, na ramieniu, na otwartej dłoni;
- „Kałuża” – dziecko obunóż, na jednej nodze, na drugiej nodze podskakuje na rozłożonych na gazetach;
- „Skoki przez przeszkodę” – gazety leżą na dywanie dziecko chodzi po dywanie, gdy napotka przeszkodę wykonuje przeskoki przez rozłożoną gazetę;
- „Froterujemy podłogę” – gazeta między kolanami – dziecko wykonuje skoki obunóż w różnych kierunkach, tak by gazeta nie wypadła;
- „Wycieranie plamy na podłodze” – dziecko stoi w rozkroku, wykonuje skłon w przód i przesuwa złożoną gazetę między stopami w tył i w przód naśladując wycieranie podłogi;