Domowe Przedszkole 4.05.2020

Witamy serdecznie po długim weekendzie 🙂

 

Mamy nadzieję, że odpoczęliście?

 

Nowy tydzień poświęcony będzie naszej ojczyźnie 🙂

W weekend mieliśmy bardzo ważne święta dla każdego Polaka: Święto Pracy, Święto Flagi i Święto Uchwalenia Konstytucji 3 Maja. Są to dni kiedy bardziej myślimy o Polsce i o tym co się w niej dzieje.

 

Zadanie 1

Dzisiaj porozmawiamy sobie o naszej małej ojczyźnie.

 

Nasza mała ojczyzna to teren nam najbliższy, ten, na którym mieszkamy. Dla nas to miejscowość,

w której mieszkamy, podwórko niedaleko naszego domu, osiedle mieszkaniowe w mieście, okoliczne

ulice, przedszkole, szkoła, ośrodek zdrowia, kościół, zabytki – wszystko to, co znajduje się w naszej

miejscowości. To nasze miejsce na Ziemi, dlatego kochajmy naszą małą ojczyznę i dbajmy o to, by

zawsze było w niej pięknie.

 

Posłuchajcie wiersza pt. „Nasze podwórko” i spróbujcie odpowiedzieć na kilka pytań 🙂

 

Nasze podwórko to miejsce,

Które najlepiej znamy.

Wszyscy,

Bez żadnych wyjątków,

Takie podwórko mamy!

Nasze podwórko to teren

Najbardziej nam bliski na ziemi.

W zimie śnieg na podwórku leży,

A w lecie się trawa zieleni.

Gdy słońce świeci na niebie,

Wesołe jest nasze podwórko,

Smutniejsze zaś, gdy się zjawi

Pan deszcz

Z ponurą córką chmurką.

Czasami z naszego podwórka,

Na którym się co dzień bawimy,

Widać wieże kopalni

Lub wielkiej huty kominy.

I czy to będzie w Gliwicach,

W Toruniu,

W Łomży

Czy w Krośnie,

Gdy spojrzysz na nasze podwórko,

To stwierdzisz, że ono rośnie!

Bo naszym podwórkiem nie jest

To tylko, co jest blisko.

Ale i traktor w polu,

I stadion,

I lotnisko.

I jakiś stary zamek,

I lasy na pagórkach,

I Wisła, która płynie

Środkiem naszego podwórka.

 

Pytania, swobodne wypowiedzi dzieci:

Dzieci inspirując się treścią wiersza opowiadają o swoim miejscu zamieszkania:

  • Opowiedzcie, jak wygląda wasze podwórko.
  • Czy lubicie bawić się na waszym podwórku?
  • Co autor wiersza miał na myśli, pisząc, że nasze podwórko może też być trochę większe? (odp. nie tylko naszym podwórkiem jest teren, gdzie mieszkamy ale i wszystko to co nas otacza blisko i daleko, bo jesteśmy Polakami – miał na myśli całą Polskę)

Teraz prosimy otworzyć książki na str. 121. Znajduje się tam mapa Polski a na niej zaznaczone różne obszary. Waszym zadanie będzie odszukać na mapie regionu, w którym leży nasza miejscowość – Gniezno. Ale zanim to zrobicie popatrzcie na zdjęcie naszego regionu – ono ułatwi Wam szukanie 🙂

 

Miejscowość, w której mieszkamy, znajduje się w regionie północno – zachodnim Polski (zielony obszar na mapie) .  Takich regionów w Polsce jest wiele. W każdym, tak jak w naszym, mieszkają dorośli i dzieci, ludzie tacy jak my. Są dzieci, które mieszkają w miastach, w dzielnicach pod miastami i na wsiach. Jedne dzieci mieszkają nad morzem, inne mieszkają nad jeziorami, a jeszcze inne mieszkają w górach. Ale większość dzieci mieszka na równinach, czyli miejscu, gdzie teren jest dość równy; są łąki, lasy i pola. A dlatego najwięcej, że równiny zajmują największą część naszego kraju. Możemy to zobaczyć, oglądając mapę Polski.

 

Dzieci próbują na mapie w książce wskazać miejsce, w którym mieszkają. Porównują zdjęcie Polski

z danego obszaru z krajobrazem swojej miejscowości (obrazek powyżej) . (K. s. 121)

Po skończonym zadaniu prosimy, aby każde dziecko uzupełniło następujące zdanie:

Polska to…………. (dziecko mówi czym dla niego jest Polska).

A teraz dowiemy się, które miasta położone są nad najdłuższą rzeką w Polsce 🙂 Potrafisz pokazać na obrazku do góry, która to rzeka przepływa środkiem naszego podwórka?  Świetnie !!! A teraz wykonaj zadanie w karcie pracy i sprawdź jak się nazywa 🙂  (K.P. 4 str. 31 i 32)

 

Zadanie 2

Poniedziałek to również dzień z gimnastyką 🙂

Będzie nam potrzebna gazeta 🙂  Zaczynamy!

Gimnastyka z gazetami

  •  „Zabawy z gazetami” – Dziecko swobodnie macha gazetami wg. poleceń słownych – wysoko, nisko, jedną ręką, drugą ręką;
  • „Ruch przy muzyce” – dziecko tańczy w rytm melodii, trzymając gazetę na głowie, na ramieniu, na otwartej dłoni;

 

  • „Kałuża” – dziecko obunóż, na jednej nodze, na drugiej nodze podskakuje na rozłożonych na gazetach;
  • „Skoki przez przeszkodę” – gazety leżą na dywanie dziecko chodzi po dywanie, gdy napotka przeszkodę wykonuje przeskoki przez rozłożoną gazetę;
  • „Froterujemy podłogę” – gazeta między kolanami – dziecko wykonuje skoki obunóż w różnych kierunkach, tak by gazeta nie wypadła;
  • „Wycieranie plamy na podłodze” – dziecko stoi w rozkroku, wykonuje skłon w przód i przesuwa złożoną gazetę między stopami w tył i w przód naśladując wycieranie podłogi;