Dzień dobry Rodzice! Dzień dobry Dzieci!
Dziś będziemy się uczyć litery ,,F”,,f”.
Do wprowadzenia nowej litery będziemy potrzebować ilustracji foki oraz chłopca, którego nazwiemy ,,Filip”.
Zanim jednak przejdziemy do wprowadzania litery, proszę Państwa, abyście przeczytali dzieciom informacje o foce:
Foki są zwierzętami morskimi żyjącymi w wodach niemal na całym świecie. Są to zwierzęta płetwonogie. Poruszają się przy pomocy płetw, przednimi płetwami podpierają się przy chodzeniu, ale potrafią również nimi klaskać. Robią to, by się ogrzać, kiedy jest im zimno, lub ochłodzić, gdy jest im za gorąco. Foki są świetnymi pływakami, potrafią pływać tak szybko i zwinnie jak ryby, które są ich największym przysmakiem. Na lądzie foki poruszają się wolno i ociężale. Śpią w wodzie ułożone pionowo, trzymając pyszczek nad wodą, tak by mogły oddychać. Foki są grube i ciężkie, gdyż pod skórą mają grubą warstwę tłuszczu, chroniącą je przed zimnem. Są bardzo ciekawskie, chętnie podpatrują, co robią ludzie, i szybko się uczą. Potrafią podrzucać piłkę na nosie i poruszać się tak, jakby ćwiczyły aerobik. Foki mają przemiłe pyszczki i chętnie występują w cyrku, a w zoo także lubią się popisywać.
Następnie proszę aby poprosili Państwo dziecko o odpowiedzenie na pytanie: ,, Jak nazywa się morskie zwierze, które nie jest rybą, ale pływa tak samo szybko?”. Gdy dziecko odpowie wtedy możemy zaprezentować mu ilustracje foki oraz Filipa. ,, To jest Filip, on bardzo lubi oglądać filmy przyrodnicze i bajki, szczególnie o zwierzętach morskich. Jego ulubionymi zwierzętami są sympatyczne foki”.
Następnym krokiem będzie analiza wyrazów ,,Filip”, ,,foka”, prosimy dziecko aby podzieliło te słowa na sylaby i głoski oraz zauważyło, że oba słowa zaczynają się na głoskę ,,F”.
Kolejnym zadaniem do Państwa będzie prezentacja jak wygląda litera ,,F” ( mała i wielka, zarówno pisana jak i drukowana) oraz pokazanie sposobu jej zapisu, po tym zapytajmy dziecko, czy zna jakieś wyrazy zaczynające się, mające w środku bądź kończące się na literę F.
Zanim jednak sięgniemy do książki, warto też aby dziecko próbowało kilkukrotnie nakreślić literę palcem w powietrzu, na dywanie, możemy do tego również wykorzystać talerz, na którym będzie wysypana kasza, ryż, wybór jak zawsze zostawiam Państwu 🙂
Teraz możemy przejść do książki (s.108-109) oraz do uzupełniania kart pracy cz.4 (s.13-15).
Dla chętnych uzupełnienie litery ,,F” w ,,Moim zeszycie” (str.29)
Dzisiaj stworzymy na kartce morze. (potrzebujemy: kawałek tekturki/ białą kartkę z bloku rysunkowego, wycięte niebieskie paski z bloku, klej, kredki).
Dzieci wydzierają paski z niebieskiego papieru, po czym nakręcają na kredkę. Po zdjęciu z kredki pasek jest skręcony w spiralę. Następnie końce pasków smarują klejem i delikatnie rozciągając, przyklejają na tekturce. Manipulując długością paska, dzieci tworzą większą lub mniejszą falę. Przyklejone obok siebie paski tworzą przestrzenne morze. Wśród fal dzieci mogą nakleić wycięte z papieru ryby lub inne zwierzęta morskie.
Życzymy owocnej pracy!