Kochani . Dzisiaj zajęcia z mowy połączone z eksperymentem i pracą dzieci
Płyną przed siebie wysoko na niebie – „Jak powstają chmury” dzieci dowiedzą się oglądając poniższe wideo edukacyjne
Czas na pytania:
1. Co ogrzewa słońce?
2. Co robi ogrzana woda?
3. W co się zamienia?
4. Co tworzy się na niebie?
5. Kto nadaje chmurom kształty?
A teraz doświadczenia:
Obserwacja 1 Sprawdzenie, jak powstają chmury.
Co będzie potrzebne
plastikowa butelka z nakrętką,
woda,
zapałki.
Instrukcja
Do butelki wlej tyle wody, żeby zakrywała jej dno.
Zakręć butelkę i mocno nią potrząśnij.
Poproś osobę dorosłą, by zapaliła zapałkę.
Kiedy zapałka wypali się do połowy, osoba dorosła powinna zdmuchnąć płomień i wrzucić ją do butelki. Natychmiast mocno zakręć butelkę.
Kilkakrotnie ściśnij mocno butelkę. Co obserwujesz?
Podsumowanie
W butelce znajduje się para wodna. Jej drobiny osadzają się na cząstkach pyłu (dymu) z tlącej się zapałki. Ściskając butelkę, zwiększasz w niej ciśnienie i dochodzi do skraplania się pary wodnej i powstawania chmury.
A teraz przerywnik – zabawa muzyczna
Pada, pada, pada deszcz, wieje wieje wiatr (naśladujemy gestem)
Pada, pada, pada deszcz, wieje wieje wiatr
Błyskawica (klaśnięcie) grzmot (tupnięcie nogą), błyskawica grzmot
a na niebie kolorowa tęcza (rysujemy tęczę oburącz z góry na dół)
Błyskawica grzmot, błyskawica grzmot
a na niebie kolorowa tęcza.
Obserwacja 2 Badanie wyglądu chmur.
Co będzie potrzebne
kartka papieru,
ołówek.
Obserwacji należy dokonać w pogodny dzień, kiedy niebo nie jest całkiem zachmurzone.
Instrukcja
Wyjdź przed dom jeśli możesz albo stań w oknie i przyjrzyj się chmurom.
Spróbuj opisać ich wygląd. Jeśli widzisz chmury o różnych kształtach, oceń, które z nich znajdują się wyżej, a które niżej.
Wybierz jedną chmurę i spróbuj ją narysować. Czy jest to łatwe, czy trudne? Dlaczego?
Podsumowanie
Na niebie znajdują się różne rodzaje chmur. Nie ma wśród nich dwóch takich samych, ale niektóre są do siebie podobne.
Na koniec chętnemu dziecku można zaproponować:
„Niebo dniem i nocą” – potrzebne będą 2 kartki. Dzieci malują je na granatowo (noc) i niebiesko (dzień) lub gotowe kolorowe kartki jeśli takie są w domu.
Na granatowej części kartki naklejają księżyc, na niebieskiej – słońce. Wycięte z ziemniaka stemple zanurzają w farbie (w żółtej – gwiazdy, w białej – chmury) a następnie odbijają na granatowej i niebieskiej części kartki. Po wyschnięciu prac dzieci składają kartkę na połowę i ustawiają na parapecie odpowiednią stroną w zależności od pory dnia.
Dziękujemy i czekamy na Waszą fotorelację